3 tapaa vähentää kiireen ja rasituksen tunnetta

3 tapaa vähentää kiireen ja rasituksen tunnetta

Jos minun pitäisi mainita yksittäinen asia, joka tekee elämästäni selkeästi nihkeämmän, olisi se kiireen ja ”rasittuneisuuden” tunne. Tarkoitan sitä ehkä sinullekin tuttua tunnetta, että kokoaika vain tulee lisää ja lisää ja LISÄÄ tekemistä, vaikka edellisistäkään ei ole vielä selvitty. En tiedä sinusta, mutta itseäni sellainen ahdistaa ihan hemmetisti.

Olen yrittäjä, minkä lisäksi vietän aktiivista sosiaalista elämää, urheilen ja opiskelen, joten tekemistä todellakin riittää. Tästä kiireen ja rasituksen tunteesta olen kärsinyt vuodesta 2011 ja nyt on alkanut tuntumaan siltä, että tämä saa todellakin pikkuhiljaa riittää. On tullut aika soveltaa toimivia tekniikoita kiireen ja rasituksen vähentämiseksi.

Nyt haluan esitellä 3 tekniikkaa, jotka olen tähän mennessä kokenut toimiviksi:

1. Suunnittele viikko ja päivät etukäteen

Olen sikäli pervo kaveri, että rakastan taulukkolaskentaohjelma Exceliä. Excel on uskollinen kumppanini elämän kaikissa tilanteissa ja nyt se on auttanut minua vähentämään myös kiireen ja rasituksen tunnetta. Olen käyttänyt sitä näin:

Olen piirtänyt viikon ”lukujärjestyksen”, lähes sellaisen joita käytettiin aina koulussa:

excel

Olen jakanut jokaisen päivän 50 min työosioihin. Teen aina 50 min työtä kerralla, minkä jälkeen lepään (eli lepään, en siis katso facea, telkkaria ym.) 10-30 minuuttia. Näin työkyky säilyy läpi päivän ja saan paljon aikaiseksi.

Suunnittelen viikon alussa aina jokaisen 50 min-kestävän pätkän sisällön, eli tiedän jo valmiiksi, mitä minun tulee tehdä (Sisältö voi muuttua toki myöhemmin, mutta suunnittelu helpottaa silti). Näin vältyn siltä tunteelta että ”apua, mitähän mun pitää vielä muistaa tehdä, äähh, en millään ehdi kaikkea!”. Tämä on vähentänyt selkeästi kiireen ja ahdistuksen fiiliksiä elämässäni ja aion jatkaa tämän käyttämistä myös tulevaisuudessa.

Tämän käyttöönotto tuntui aluksi vähän rasittavalta ja ”ylimääräiseltä vaivalta”, mutta se kannatti. Nyt on helpompaa. Suosittelen :)

2. Opettele sanomaan ”EI NYT” pienille ”nämäkin olisi hyvä tehdä” tyyppisille tehtäville

Koska olen yrittäjä, on minulle paljon kaltaisiani yrittäjäkavereita. Yrittäjät ovat aika oppimishaluista porukkaa, joten monet heistä lähettelevät minulle jatkuvasti kaikenlaisia linkkivinkkejä ja ehdotuksia:

”Jevgeni, tässä on artikkeli joka sun todellakin kannattaa lukea!”

”Jevgeni, tässä linkissä kerrotaan uudesta markkinointitekniikasta joka tulee ottaa haltuun mahdollisimman nopeasti!”

”Jevgeni, luin just yhden tosi hyvän kirjan ja sullekki olis tästä tosi isoa hyötyä, mä tuon sen sulle huomenna niin voit lukea sen ensi viikon aikana!”

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

Olen toki kiitollinen yrittäjäkavereilleni siitä, että he ovat kiinnostuneita onnistumisestani ja kannustavat eteenpäin ja suosittelevat hyviä juttuja. Se lämmittää mieltä! Mutta ai ETTÄ SE ON MYÖS AHDISTAVAA! Ei vinkeissä mitään vikaa, mutta kun on jo miljoona hommaa valmiiksi ja sitten tulee vielä lisää hommia ”otettavaksi haltuun” niin siinä kyllä murenee henkinen hyvinvointini alle kolmessa nanosekunnissa.

Tämä asia on ahdistanut minua viimeiset vuodet, mutta nyt sain vihdoin tehtyä sille jotain. Sen sijaan että reagoisin kaikkeen ”äähhh joo, no kai mä tän joskus myöhään illalla ehdin tekemään” –meiningillä, kiitän tietysti avusta ja heitän sen suoraan ensi viikon (tai sitä seuraavan…) tehtävälistalle. En harkitse hetkeäkään, että tekisin asian heti, sillä tiedän usean vuoden kokemuksella, että siitä ei seuraa kuin ahdistusta.

Ja nyt kun olen tehnyt rautaisen päätöksen siirtää tuollaiset ehdotukset viikon päähän (yhdistän sen 1. kohdassa mainittuun viikkosuunnitteluun), niin arvaa mitä, ei enää ahdista läheskään entiseen malliin! Pieni päätös, jolla on iso rauhoittava vaikutus mielenrauhaani :)

3. Opeta ihmiset tuntemaan aikataulusi

Yksi suurta kiireen ja hätäisyyden tunnetta aiheuttava tekijä elämässäni oli se, että olen jatkuvasti ”saatavilla”. Eli puhelimeni oli jatkuvasti vastausvalmiudessa, sähköpostini ja sosiaalinen mediani myös. Ja koska olen sekä sosiaalisesti aktiivinen kaveri että yrittäjä, näihin kaikkiin tulvii jatkuvasti soittoja ja viestejä ja AI ETTÄ SEKIN AHDISTAA!

Entisestään ahdistusta lisää se, että nämä soitot ja viestit tulevat silloin, kun minulla on jo muut työt kesken, eli tulee fiilis siitä, ettei mihinkään saa edes keskittyä rauhassa!

Olen saanut tämän ongelman ratkaistua pikkuhiljaa (hitaasti, mutta varmasti…) sillä, että olen opettanut ihmiset tuntemaan vastausaikatauluni ja viesteihin reagointiaikani.

En enää vastaa sähköposteihin, someviesteihin ja puheluihin heti, ellei minulla satu olemaan sellaista fiilistä. Sähköposteja ja someviestejä saatan lepuuttaa avaamattomina 1-2 päivää, puheluihin taas en yleensä vastaa ollenkaan työpäivän aikana vaan soitan takaisin päivän jälkeen.

Kun aloin tekemään tätä, huomasin sen ärsyttävän joitakuita. He halusivat minun reagoivan asioihinsa HETI. Ja toki ymmärrän sen, mutta päätin lopulta laittaa hyvinvointini etusijalle. Minulle tulee ihan helvetin ahdistunut olo siitä, että pitäisi reagoida heti, joten en enää reagoi. Ajan kanssa kaikki ovat ilmeisesti tottuneet tähän, joten nykyään ei olekaan enää mikään ongelma, että vastailen vain kerran päivässä.

Pitkään vastustelin tämän tekemistä, sillä pelkäsin että ihmiset pitäisivät toimintaani jotenkin mulkkuna, etten muka pitäisikään heitä niin tärkeinä, että vastaisin heille heti. Mutta ilmeisesti pelko olikin vain omassa päässäni. Maailma ei ole kaatunut eikä edes mennyt vinoon siitä, että rajoitin saatavillaoloani! Päinvastoin, uskon että maailma on parempi paikka nyt, kun täällä on yksi rauhallinen ihminen enemmän ^_^

Entä millaisia tekniikoita kiireen ja ahdistuksen vähentämiseen itse käytät?

Rakkaudella,

Jevgeni

(Visited 440 times, 1 visits today)

Leave A Response

* Denotes Required Field