3 vinkkiä ujouden vähentämiseen

3 VINKKIÄ UJOUDEN VÄHENTÄMISEEN

Koetko olevasi vähän liian ujo? Koska itseäni oma ujouteni vaivasi monta vuotta, haluan jakaa tänään lyhyesti 3 vinkkiä ujouden vähentämiseksi:

1. Useimmat ihmiset ovat ujompia kuin miltä vaikuttavat

Hyvin yleinen ujouteen liittyvä kokemus on se, että juuri itse sattuu olemaan se, joka kärsii ujoudesta. Muut ihmiset taas ovat jotenkin rohkeampia, sosiaalisesti taitavampia, itsevarmempia ja muutenkin kyvykkäämpiä kuin mitä itse kokee olevansa. Tämä on kuitenkin eräänlainen illuusio.

Me ihmiset olemme aika hyviä näyttelijöitä. Osaamme vaikuttaa ulospäin hyvin päteviltä, itsevarmoilta ja muutenkin siltä, että meillä on homma hallussa. Kuitenkin päämme sisällä ja kehoissamme tunnemme kuinka epävarmoja, stressiin taipuvaisia ja sosiaalisesti taitamattomia monesti olemme. Ulospäin emme tätä tietenkään mielellään näytä, koska epävarmuutta ei pidetä kovin hyväksyttävänä. (Mikä on hämmentävää, ottaen huomioon, että valtaosa meistä on aika epävarmoja!)

Oman ujouden hyväksyminen ja itsevarma toiminta helpottuu, kun pitää mielessä, että valtaoa ihmisistä on verrattain epävarmoja. Se ei ehkä näy heistä, mutta heitä on enemmän kuin luuletkaan. Edes kaikkein itsevarmimmat ihmiset eivät ole itsevarmoja kaiken aikaa, vaan heilläkin on suuri määrä epävarmoja hetkiä. Itsekin tunnen hetkittäistä epävarmuutta lähes päivittäin, siitäkin huolimatta että opetan rohkeutta ammatikseni.

Muista siis: et ole se ainoa epävarma, vaan valtaosa muistakin on sellaisia, vaikkei se selkeästi aina näy. Et ole sen huonompi, oudompi, taitamattomampi tai epävarmempi kuin useimmat muutkaan. Ainakin itse sain tästä ajatuksesta aikoinaan hyvin paljon varmuutta lisää.

2. Ujous perustuu värikkäille mielikuville, jotka harvoin ovat lopulta täysin totta

Seuraava saattaa kuulostaa sinusta tutulta: Aiot tehdä jonkin rohkean peliliikkeen, kuten pyytää ihastustasi ulos tai pyytää pomolta palkankorotusta. Olet jo pohtinut moneen kertaan mitä sanot ja kuinka tilanne tulee menemään.”Nyt lähtee!” ajattelet.

Sitten tapahtuu jotain. Ajatuksiisi hiipii toinen toistaan kuumottavampia mielikuvia siitä, mitä tulee tapahtumaan, jos oikeasti alat toteuttaa suunnitelmaasi. Ehkäpä ihastuksesi suuntaa sinuun ylenkatsovan katseen ja torjuu sinut brutaalisti! Ehkäpä pomosi räjähtää päin naamaasi ja toteaa, että miten ihmeessä sinun kaltaisesi työntekijä voi edes kuvitella ansaitsevansa palkankorotuksen!

Nyt kun luet nuo esimerkit näin tekstimuodossa, huomaat tietysti, että ne ovat vahvasti liioteltuja. Tiedät, että tuskin ihastuksesi torjuisi sinua kovinkaan brutaalisti, vaan pikemminkin pehmeästi ja kiltisti, jos torjuisi ollenkaan. Tiedät, että vaikka pomosi hylkäisi palkankorotustoiveesi, hän ei tekisi sitä noin mulkulla tavalla. Ehkäpä hän ei hylkäisi sitä ollenkaan.

Oikean elämän tilanteissa tätä ei kuitenkaan aina tajua. Kun värikäs mielikuva on kerran uinit ajatuksiin, sitä voi olla vaikea sulkea pois. Vaikka tietäisit, että se on älytön, se pelottaa silti. Tuloksena on lamaantuminen ja se, ettet tee sitä mitä haluat. Et pyydä ihastustasi ulos, et pyydä palkankorotusta. Joku muu sen sijaan pyytää ja ehkä saakin. Synkkää, eikö?

Tästä syystä toinen vinkki kuuluu näin: Ole tietoinen siitä, että värikkäät mielikuvat ovat vain värikkäitä mielikuvia. Ne eivät lähes ikinä pidä oikeasti paikkaansa ja siksi niitä ei kannata pelätä ihan niin paljoa, kuin miltä kyseisenä hetkenä tuntuu. Kun toimit pelosta huolimatta, huomaat että tilanne meneekin yleensä ihan hyvin.

3. Ujokin ihminen voi olla aktiivinen toimija porukassa kuin porukassa

Ujona sitä helposti ajattelee, että on itse aina se porukan hiljainen, syrjäänvetäytyvä ja epäaktiivinen tyyppi, eikä voi muuta ollakaan. Muut ihmiset ovat niitä jotka ovat äänessä, laittavat asioita tapahtumaan, johtavat muita ja muutenkin pitävät huolen siitä, että homma pyörii. Ujona sitä helposti ajattelee, että muut ihmiset tekevät, koska he ovat jotenkin sopivampia siihen: He ovat itsevarmempia, rohkeampia, kyvykkäämpiä ja muutenkin jollain epämääräisellä tavalla parempia.

Todellisuus on se, että ujollakin henkilöllä on aivan samanlainen kyky olla aktiivisia toimijoita porukassa kuin porukassa. He eivät vain yleensä ole sitä, sillä he vapaaehtoisesti antavat sen viitan muiden kannettavaksi. Muut taas ottavat sen vastaan, koska hei, jonkunhan se on tehtävä. Jonkun on oltava äänessä, jonkun on laitettava asioita tapahtumaan. Todellisuudessa he eivät useinkaan ole sen sopivampia siihen kuin mitä ujotkaan ihmiset.

Ujouteen taipuvaisten ei näin ollen tarvitse eikä kannata ajatella, että he olisivat jotenkin sopimattomampia tai kyvyttömämpiä olemaan niitä porukassa aktiivisia hahmoja. Kokemukseni mukaan me aktiivisemmat ihmiset annamme oikein mielellämme tilaa vähän ujommille heti, kun he vain haluavat ottaa porukassa isompaa roolia. Sehän on vain kivaa, kun esimerkiksi joku aiemmin vähän hiljaisempi henkilö alkaa ottamaan enemmän tilaa keskusteluissa tai esimerkiksi yhteisten menojen sopimisessa ja johtamisessa. Oman roolin kasvattamista ei tarvitse arastella, sillä olet ujonakin tyyppinä siihen lähtökohtaisesti ihan yhtä sopiva kuin kuka tahansa muukin.

Eli kolmas vinkki kuuluu: Mikäli mielit olla jossain porukassa vähän aktiivisempi tai näkyvämpi hahmo kuin mitä nykyään olet, kokeile huviksesi ottaa vähän enemmän roolia. Todennäköisesti huomaat, että tämä uusi roolisi otetaan paljon paremmin vastaan kuin mitä ennakkoon kuvittelet. Mitä todennäköisemmin muut eivät edes huomaa, että roolisi on jotenkin kasvanut, varsinkin jos toteutat muutoksen pikkuhiljaa.

Eli lopuksi vielä tiivistäen 3 vinkkiä ujouden vähentämiseksi:

  1. Ujoudesta ei tarvitse tuntea huonommuuden tunnetta, sillä valtaosa ihmisistä on jollain tapaa ujoja, vaikka he eivät sitä näyttäisikään.
  2. Ujous perustuu värikkäille mielikuville, jotka harvoin pitävät lopulta paikkaansa. Vaikka jokin asia pelottaisi, se ei tarkoita, että mitään vaaraa oikeasti olisi.
  3. Mikään ei sanele, että ujon ihmisen tulisi olla hiljainen, vetäytyvä tai epäaktiivinen. Mikäli vain haluat olla muuta, sinulla on siihen lupa. Uusi roolisi otetaan todennäköisesti hyvin vastaan, sillä rohkaistumisesi lisää todennäköisesti muidenkin viihtyvyyttä.

Tässä vielä sama videoblogina:

PS. Jos kaipaat henkilökohtaisempaa opastusta itsevarmuuden lisäämiseen ja tykkäisit opiskella sitä yhdessä muiden kanssa, tutustu seuraavaan Itsevarma Minä -kurssin toteutukseen ja tule mukaan!

(Visited 378 times, 1 visits today)

0 comments… add one

Leave a Comment