3 vinkkiä vapaampaan ja rohkeampaan esiintymiseen

3 vinkkiä vapaampaan ja rohkeampaan esiintymiseen

Olin eilen ensimmäistä kertaa elämässäni puhujana eräillä bisnesmessuilla. Puhuin puoli tuntia tunteista, niiden toiminnasta ja siitä, kuinka kielteisiin tunteisiin kannattaa suhtautua. Vaikka messut eivät häikäisseetkään koollaan tai vierailijamäärällään, oli kokemus hyvin mielenkiintoinen ja miellyttävä. Esiintymisen yhteydessä mieleeni nousi muutamia yleisiä esiintymispelkoon liittyviä ajatuksia, jotka haluaisin jakaa tänään kanssanne.

1. Valtaosa jännityksestäsi on vain oman pääsi sisällä

Moni miettii esiintyessään sitä, kuinka selkeästi oma jännittyneisyys näkyy yleisölle. Jännityksen ja pelon näkymistä häpeillään, sillä se koetaan usein jollain tavalla nolona. Esiintyminen taas on jo itsessään sen verran haastavaa, että liiallinen omaan jännittämiseensä keskittyminen ja sen häpeily vain sotkee esiintymistä entisestään, mikä synnyttää ikävän kierteen. Mitä enemmän esiintymistään jännittää, sitä varmemmin jännitys näkyy.

Tässä on hyvä muistaa seuraava tosiasia: Valtaosa tuntemastasi jännityksestä tuntuu vain oman pääsi sisällä. Sinä havaitset sen, mutta muut eivät. Muut saattavat nähdä epävarman kehonkielesi tai kuulla äänesi värinän (yleensä sitäkään eivät havaitse muut kuin esiintymiseen itsekin tottuneet), mutta todellista jännityksesi voimakkuutta he eivät näe. Vaikka sinua jännittäisi kuinka paljon tahansa, ulospäin vaikutat useimpien silmissä yleensä varsin hallitulta.

Tässä vaiheessa elämääni olen ehtinyt pitää todennäköisesti kymmeniä ja kymmeniä esityksiä mitä erilaisimmissa yhteyksissä. Vaikka alankin olla harjaantunut esiintyjä, olen lähes aina esityksen ensimmäiset 1-5 minuuttia aivan kauhuissani ja todella jännittynyt! Jälkeenpäin saan kuitenkin lähes aina kuulla, ettei jännitykseni näkynyt ollenkaan ulospäin.

Esiintyjänä olet usein lisäksi eräänlaisessa auktoriteettiasemassa. Yleisömnäkee, mitä odottaakin näkevänsä. Mikäli he pitävät sinua alasi asiantuntijana, se on myös se vaikutelma, jonka he todennäköisesti saavat. Näin ollen omaa jännittämistään ei tarvitse jännittää liiaksi, sillä muut eivät sitä näe, eikä sen häpeilyyn näin ollen ole tarvetta.

2. Flow-tilan saavuttaminen ja kontrollista luopuminen

Syy siihen, miksi pidän esiintymisestä niin paljon, on se flow-tila, jonka usein saavutan sen aikana. Flow on minulle sitä, kun annan sanojen vain tulla pulputa suustani ulos, estelemättä ja varomatta. Olo on kuin kielillä puhuessa: Heittäydyn ikään kuin jonkin suuremman voiman valtaan ja annan sanojen vain tulla.

Tämä vaatii tiettyä kontrollista luopumista, mikä on pelottavaa hyvin monelle. Kun luovumme kontrollista, otamme riskin, että sanomme jotain arvelluttavaa tai tyhmää, sillä emme enää arvioi jokaista sanaa ja lauserakennetta erikseen. Kontrollista luopuminen on kuitenkin vaatimus aidosti sujuvalle puheelle, sillä puhe, jonka jokaista sanaa punnitaan ja arvioidaan harvoin kuulostaa kovin soljuvalta, vapaalta ja mukaansatempaavalta.

Jos kontrollista luopuminen pelottaa, suosittelen panostamaan harjoitteluun ja ammattitaitoon. Uskallan luopua kontrollista siksi, että tunnen aiheeni sen verran hyvin, että voin luottaa kykeneväni puhumaan siitä asiallisesti ja sujuvasti myös flow-tilaan heittäytyessäni. Tämä on ollut minulle hankalaa erityisesti siksi, että vapaa-aikanani olen varsin kaaottinen puhuja: puheeseeni eksyy tuon tuostakin kirosanoja, hävyttömyyksiä, ja rohkeaa vitsailua, eli kaikkea sitä, mitä ammattimaiseen esiintymiseen ei kannata sisällyttää.

3. Mikin käyttö  sekä oman äänen häpeäminen

Moni sujuvakin esiintyjä arastelee esiintymistä mikrofonin kanssa. Mikin kautta muodostuva ääni tuntuu vieraalta ja jollain tapaa nololta, minkä vuoksi sen kuuleminen sotkee monen esiintyjän pasmat. Mielenrauhaa tässä asiassa voi hakea seuraavilla tavoilla:

Seuraava asia kannattaa muistaa: Vaikka oma ääni kuulostaakin mikin kautta oudolta ja hölmöltä, yleisö tuntuu harvemmin huomaavan sitä mitenkään. Kyse on lähinnä ylikriittisyydestä itseään kohtaan. Todellisuudessa äänessäsi tuskin on mitään vikaa, vaan kielteinen arvio siitä on lähinnä omaa ajatteluasi.

Mikin käyttöön kannattaa myös totutella. Se mikä on tuttua, on aivan vähemmän pelottavaa. Jos tiedät joutuvasi välillä puhumaan mikrofoniin ja koet ajatuksen ahdistavana, hanki itsellesi mikki kotiisi ja harjoittele siihen puhumista. Sinun ei tarvitse edes pitää puheita, vaan kuljeta sitä mukanasi kotona ollessasi ja jutustele sen kautta vaikka itseksesi tai perheesi kanssa. Näin totut siihen jatkuvasti yhä enemmän, etkä näin ollen arastele sitä myöskään oikeassa esiintymistilanteessa.

PS. Lisää vinkkejä esiintymiseen, huomion keskipisteenä olemiseen ja muuhun sosiaaliseen itsevarmuuteen voit lukea kirjastani ”Eroon ujoudesta”, johon pääset tutustumaan tästä linkistä.

PPS. Jos kaipaat henkilökohtaisempaa opastusta itsevarmuuden lisäämiseen ja tykkäisit opiskella sitä yhdessä muiden kanssa, tutustu seuraavaan Itsevarma Minä -kurssin toteutukseen ja tule mukaan!

(Visited 1 499 times, 1 visits today)

0 comments… add one

Leave a Comment