5 oivallusta, joilla selätät morkkiksen

BK Selätä morkkis

Tuliko juhlittua ja mokailtua oikein kunnolla? Harmittaako?

Ei hätää. Voi olla, että harmittaa viimeisen kerran. Tässä kirjoituksessa haluan jakaa kanssasi ne oivallukset, joiden avulla olen itse päässyt eroon morkkiksen potemisesta ja oppinut olemaan reilumpi itseäni kohtaan.

Kun ensi kerran heräät hirveässä darrassa, ikkunasta suodattuva valo viiltää kivuliaasti silmiäsi ja päässäsi huomiota huutaa ajatus kuten “Voi ei voi ei voi ei meninkö mä OIKEASTI tekemään sen!?”, hae mieleesi seuraavat oivallukset, hengähdä helpotuksesta, käännä kylkeä ja jatka nukkumista, sillä morkkiksella ei ole enää otetta sinuun eikä tarvetta itsensä syyllistämiseen enää ole.

Kun morkkis iskee, toimi näin:

1. Hyväksy se, mitä on tapahtunut

Aivan aluksi on tärkeää hyväksyä se kaikki mitä on tapahtunut, välittämättä siitä kuinka pahalta tai väärältä tekemäsi asia tuntuukaan. Hyväksyminen tulee aluksi tuntumaan todennäköisesti vaikealta. Tämä johtuu siitä, että ihmisinä haluamme ajatella, että olemme viisaita ja järkeviä. Typerän tai hölmön tekomme hyväksyminen romuttaisi tämän kauniin mielikuvan.

Vaikka sinulla olisi kuinka täydellinen mielikuva itsestäsi järkevänä ja viisaasti toimivana ihmisenä ja vaikka kuinka haluaisit pitää kiinni tästä mielikuvasta, on se tässä vaiheessa myöhäistä. Tämä ei suinkaan ole huono juttu. Täydellisiä onnistujia ei jaksa kukaan muu kuin muut täydelliset onnistujat. Omasta mielestäni itse kukin lähinnä hyötyy pienestä annoksesta nöyryyttä.

Maan pinta kutsuu. Hyväksy se että mokasit, ettet enää ole se täydellinen järkevä onnistuja ja hengähdä helpotuksesta, sillä inhimillisen epätäydellisenä hölmönä eläminen on huomattavasti vapauttavampaa kuin täydellisen ja järkevän onnistujan imagon ylläpitäminen.

Tässä on tärkeä ymmärtää, että hyväksyt itse asiassa sen, että olet mennyt mokaamaan. Se ei tarkoita että hyväksyisit itse teon. Jos olet esimerkiksi päätynyt sänkyyn ystävättäresi poikaystävän kanssa, hyväksyt tässä sen, että olet toiminut hölmösti, etkä suinkaan sitä, että ystävättärien poikaystävien kanssa paneskelu olisi hyvä ajatus.

Jokainen tekee virheitä, se kannattaa hyväksyä, sillä muutakaan vaihtoehtoa ei ole.

(Entä tarkoittaako tekosiensa hyväksyminen sitä, että teot olivat jo lähtökohtaisesti hyväksyttäviä? Tarkoittaako että saa tehdä pahoja ja ikäviä asioita siksi, että saa ne kuitenkin lopulta hyväksyttyä? Ei tietenkään, ei todellakaan. Luonnollisesti mukavasti ja kiltisti muita kohtaan toimiminen on aina se tärkein juttu, mutta jos olet jo mokannut, itsensä päähän potkiminen ei auta mitään. Se, että potkit itseäsi päähän ei estä sinua toistamasta virhettä uudestaan. Uudet mokat voi välttää muutoinkin kuin itsensä syyllistämisen kautta.)

2. Ymmärrä, ettei morkkistelusta ole hyötyä

Miksi me syyllistämme itseämme mokailuistamme ja aiheutamme itsellemme lisää pahaa mieltä?

Siksi, että uskomme näin motivoivamme itseämme olemaan toistamatta tekemäämme virhettä, jotta emme joutuisi toistamiseen tuntemaan pahaa mieltä saman virheen vuoksi. Todellisuudessahan itsensä syyllistäminen ei mitenkään suojaa meitä virheen toistamiselta. Kuinka moni on esimerkiksi kerran päätynyt sänkyyn väärän ihmisen kanssa, sen jälkeen syyllistänyt itseään siitä, kuinka typerä on ollut ja myöhemmin tehnyt saman mokan uudestaan? Aika moni.

Todellisuudessa emme tarvitse pahaa mieltä ollaksemme toistamatta virheitämme. Tarvitsemme vain halua olla toistamatta niitä ja yritystä olla toistamatta niitä. Pahan mielen voi jättää pois.

Mikäli taas haluaa olla oikeasti järkevä ja välttää ne virheet, pahan mielen pois jättäminen ei ole ainoastaan suotavaa vaan vahvasti kannustettavaa. Miksi? Koska kokiessamme pahaa mieltä olemme alhaisessa mielentilassa, joka on eräänlainen kehomme hälytystila. Kehomme on huomannut että meillä on paha mieli, mikä tarkoittaa sille sitä, että jokin on vinossa, että jotain pahaa on tapahtumassa ja että siihen pitää reagoida! Ikävä kyllä kehomme reagointitapa on aina jonkinasteinen stressireaktio, jonka aikana korkeammat kognitiiviset toiminnat (ts. järkevä ajattelu) heikkenevät. Kun näin tapahtuu, teemme huonompia valintoja ja päädymme tekemään uusia virheitä paljon todennäköisemmin kuin ajatellessamme selkeästi.

3. Opi virheistäsi

Jos paha mieli ei auta meitä välttämään virheen toistamista uudelleen, tilanteen analysointi sen sijaan auttaa. Ymmärtämällä sen, mikä alunperin johti siihen että mokasit, saat varmuutta siitä, että osaat seuraavalla kerralla välttää samaan suohon lankeamisen. Jos esimerkiksi ymmärrät että humalainen riehumisesi firman pikkujouluissa johtui siitä, että keksit dokata todella reilun määrän viinaa ollessasi jo valmiiksi ärsyyntyneessä mielentilassa, tiedät olla toistamatta samaa toimintaa uudelleen ja näin välttää seuraavan kaaoksen. Varmuus siitä, että virhe ei enää toistu taas kohottaa mielentilaa kummasti.

4. Minimoi vahingot

Osa morkkiksestasi voi tietysti johtua siitä, että tunnet pahaa mieltä tai syyllisyyttä niitä kohtaan, joiden elämää olet saattanut mokailullasi häiritä. Käytännössä paha mieli ei auta tässäkään, sillä et tarvitse sitä esittääksesi anteeksipyyntösi ja yrittääksesi hyvittää tehtyä vahinkoa. Myönnetään nyt kuitenkin yhdessä se, että olemme ihmisinä lopulta useimmat niin pikkumaisia, että nautimme siitä, että meitä kohtaan väärin tehneellä on teostaan paha mieli. Minä ainakin nautin, vaikken asiasta ylpeä olekaan. Hyvässä lykyssä anteeksipyyntö riittää ja pahan mielen määrä vähenee näin roimasti kerralla.

Toisaalta, riippuen kärsineen osapuolen draamahakuisuudesta, pitkävihaisuudesta tai jostain muusta tekijästä, ei anteeksipyyntö ja hyvittäminen välttämättä tilannetta pelasta. Tälle et voi enää mitään. Ainoa sinulle jäävä suoraselkäinen vaihtoehto on vastuunsa hyväksyminen. Tämä ei välttämättä kaikkia lohduta, mutta itselleni tulee aina edes vähän parempi mieli siitä, että voin ajatella ainakin kantavani vastuuni mokailuistani.

Joka tapauksessa: Ei siitä anteeksipyynnöstä ja tekonsa hyvittämisestä mitään vahinkoa kenellekään ainakaan koidu.

5. Tunteiden toiminnan ymmärtäminen

Kuten kaikki kielteiset tunteet, myös syyllisyys ja häpeä ovat lopulta ihan okei. Toki ne tuntuvat ikäviltä, mutta se on täysin normaalia eikä niistä tarvitse (eikä kannata) väkisin pyrkiä eroon. Se, että koet pahaa oloa ei tarkoita että sinussa olisi mitään vikaa tai että olisit jotenkin hölmö koska et osaa hallita tunteitasi. Paha olo on normaalia ja menee itsestään ohi.

Alhaisessa mielentilassa tämä voi tuntua kaukaiselta ajatukselta, sillä kaventuneella arviointikyvyllämme saatamme hyvinkin uskoa että “mä en oo enää ikinä tyytyväinen itteeni tän jälkeen!”

Todellisuudessahan mielemme osaa itse huolehtia pahan olomme parantumisesta, aivan kuten kehomme huolehtii käteen tulleen haavan umpeutumisesta ilman, että meidän tarvitsee tehdä asialle mitään. Odota päivä, pari tai viikko niin huomaat, että tekemäsi moka vaivaa sinua yhä vähemmän ja vähemmän. Ja kun opit uskomaan ja tiedät jo etukäteen sen, että paha mieli menee pian ohi, menee se ohi yhä nopeammin ja nopeammin.

—-

Ja sitten vain kohti uusia seikkailuja ja mokailuja, sillä niitähän tulee, riippumatta siitä miten kovasti yrität. Suosittelenkin löysäämään vähän vyötä ja antamaan itsellesi luvan elää. Et todennäköisesti tule olemaan sitten seitsemänkymppisenä kovin iloinen ymmärtäessäsi, että annoit elämän mennä ohi, sillä et uskaltanut mokaamisen pelossa tehdä yhtään mitään ;)

(Visited 13 031 times, 14 visits today)

5 Comments

  • Ella

    Reply Reply 21.03.2016

    Käteen tästä postauksesta jäi vain, että mitä tahansa pahaa saa tehdä toiselle, eikä siitä kannata tuntea huonoa omaa tuntoa. Jos toinen ei annakaa törkeää tekoa anteeksi, on hän vain ”draaman hakuinen”. Tosi ”älykäs” postaus.

    • Jevgeni

      Reply Reply 21.03.2016

      Moi,

      aika valitettavaa jos tapahtuneiden tekojen ja/tai virheiden hyväksyminen rinnastuu mielestäsi siihen, että niiden tekeminen olisi alunperin ollut jotenkin okei. Luonnollisesti muita kohtaan tulee toimia kiltisti ja reilusti. Jos moka on kuitenkin jo tapahtunut, ei se itsensä päähän potkiminen sua enää auta, eikä se myöskään estä virheen tekemistä seuraavan kerran. Itsensä syyllistämisen sijaan voi miettiä, kuinka sen virheen tekemisen voisi välttää tulevaisuudessa.

      • Miksi

        Reply Reply 18.06.2016

        Voitko auttaa mulla meni niin että oli huono olo mutta ei kuumetta oli grilli juhlat ja kieltäydyin ajattelematta niistä ja itken sen takia paljon enkä voi antaa anteeksi itselleni.

    • Hmm

      Reply Reply 18.06.2016

      Jos sulla jäi vain toi mieleen sun muisti on huono

  • kusipää

    Reply Reply 15.06.2017

    mitä vittua

Leave A Response

* Denotes Required Field