Häpeän kynnys ja 4 keinoa häpeän vähentämiseksi

häpeän kynnys ja 4 keinoa häpeän vähentämiseksi

Törmäsin päivittäisen psykologiapänttäykseni yhteydessä kivaan termiin, jonka haluaisin jakaa kanssanne. Kyseinen termi on “häpeän kynnys”. Solla tarkoitetaan sitä viimeistä pistettä mukavan fiiliksen ja häpeän välillä. Häpeän kynnys on nimensä mukaisesti kynnys, jonka yli astuttuaan ihminen tuntee häpeää. Kynnyksellä kääntymällä mutta jättämällä astumatta sen yli taas pysyttelemme turvallisella, häpemättömällä alueella.

Esimerkki. Haluan lähestyä kivaa tyttöä, mutten meinaa oikein uskaltaa, sillä pelkään etten keksi mitään järkevää sanottavaa ja mokaan koko homman. Häpeän kynnys on tässä tapauksessa se, että menisin juttelemaan. Jos en mene, pysyttelen mukavuusalueellani ja vältän mahdollisen torjutuksi tulemisen ja siitä seuraavan häpeän. Jos menen, saatan mokata ja saada itselleni pahan mielen.

Toinen esimerkki. Haluan mennä laulamaan karaokea. Toisaalta haluan laulaa ja olla esillä ja sulostuttaa muiden iltaa kultaisella äänelläni. Toisaalta tiedän, etten oikeasti osaa laulaa ja pelkään että yleisö rupeaa kuittailemaan minulle. Kynnykseni on siis lavalle menemisessä. Jos menen lavalle, joku saattaa kuittailla ja saada minut tuntemaan häpeää. Jos jätän menemättä, olen turvassa.

Evoluutiopsykologian mukaan tämä kynnys on kehittynyt suojaamaan meitä sosiaalisilta virheiltä. Luolamiesyhteisössä sosiaalinen virhe kun saattoi pahimmillaan päätyä heimosta karkottamiseen, mikä merkitsi todennäköistä kuolemaa karkotetulle.

Kyseessä on siis varsin oivallinen systeemi, jolla ei kuitenkaan nykypäivän maailmassa enää ole vastaavaa käyttöä. Toki se yhä edelleen suojaa meitä tietyiltä sosiaalisilta mokailuilta, mutta pääasiassa vain rajoittaa elämäämme. Yrittämättä ei voi tietää, josko vastaanotto olisi ollut positiivinen.

Kivan tytön lähestymisessä tai karaokelavalle nousemisessa ei ole mitään vaarallista (olettaen ettei mustasukkainen poikaystävä tule kiskomaan sinua turpiin tai joku heitä kaljapullolla), mutta häpeän kynnys on silti olemassa. Mikäli haluat elää kevyttä ja rentoa elämää, tämä kynnys voi olla ongelma.

Kynnystään voi onneksi nostaa.

Näin nostat häpeän kynnystäsi

Millaiset asiat näyttävät johtavan häpeään?

Ajatukset torjutuksi tulemisesta, siitä ettei kelpaa, siitä että tekee jotain, mikä osoittaa huonoutemme, tyhmyytemme, ymmärtämättömyytemme ja niin edelleen. Kyse ei siis ole edes toteutuneesta tapahtumasta kuten torjutuksi tulemisesta, vaan ainoastaan ajatuksestamme, että niin tulee tapahtumaan.

Tätä ajatusta vastaan voimme taistella seuraavin keinoin:

1. Altistuminen

Tämä keino vaatii tietysti rohkeutta, mutta se toimii loistavasti. Tässä on kyse “kohtaa pelkosi”-tyyppisestä ajattelusta. Kyseinen ajattelu perustuu sille, että esimerkiksi lähestymistä pelännyt ja sen silti tehnyt ihminen huomaa, ettei mitään pelättävää oikeastaan alunperinkään ollut. Ehkäpä hän ikävässä tapauksessa tuli jopa torjutuksi, mutta huomasi, ettei sekään ollut niin kestämätöntä, kuin etukäteen pelkäsi. Altistumalla tilanteille totumme niihin. Tuttu asia taas pelottaa aina vähemmän kuin epämääräinen ja tuntematon.

2. Todellisuustarkistus

Hieman samaan perustuu nk. todellisuustarkistus. Se tehdään esittämällä itselleen kolme kysymystä:

  1. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua?
  2. Mikä on parasta mitä voi tapahtua?
  3. Mitä todennäköisesti tapahtuu?

Nämä kysymällä yleensä huomaamme, ettei mitään kauhean ikävää ja pelkäämisen arvoista edes voi tapahtua. Sen sijaan jotain todella hyvää voi. Ehkäpä siitä kivasta tytöstä tulee elämänkumppanisi, kuka tietää. Todennäköisimmin tapahtuva vaihtoehto taas yleensä on, ettei mitään erityistä tapahdu, mutta eipä myöskään mitään kauhean ikävää.

3. Ymmärrys, että häpeä jättää ehkä tulematta

Minusta on kerta toisensa jälkeen upeaa seurata ihmisiä, jotka aluksi pelkäävät jotakin, esimerkiksi tuota lavalle nousemista, sitten lopulta tekevät sen ja myöhemmin palaavat ihan muina miehinä, ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan ja kysyvän ilmeeni nähtyään toteavat että “noh, mitä?”. Etukäteen pelätty tapahtuma ei ollutkaan pelottava ja häpeä jäi loistamaan poissaolollaan. Tätä eivät monet etukäteen syystä tai toisesta suostu näkemään, mutta hyvin usein häpeä vaan jää pois, kun mitään hävettävää ei oikeasti ole.

4. Ymmärrys siitä, ettei häpeän kynnys auta sinua, ainoastaan hankaloittaa elämääsi

Mitä hyötyä on siitä, että haluttomuus kohdata häpeää saa sinut olemaan tekemättä niitä asioita, joita haluaisit tehdä? Se vähentää epäonnistumisia, kyllä. Sen vuoksi päädyt kuitenkin elämään moninkertaisesti harmaampaa, tylsempää ja mauttomampaa elämää kuin muuten voisit elää. Mitään vääräähän tässä ei ole. Mikäli harmaa elämä tuntuu omalta, hienoa. Mikäli taas ei, voi tätä tietoa käyttää itsensä motivoimiseen.

(Visited 1 040 times, 1 visits today)

0 comments… add one

Leave a Comment