6 kivutonta keinoa, joilla lisäät kasvisruoan määrää ruokavaliossasi

kasvisruokailun lisääminen

Hei!

Ilmastonmuutoksen etenemisen ja eettisen ajattelun lisääntymisen myötä myöskin kiinnostus kasvipainotteista ruokailua kohtaan on lisääntynyt. Kasvissyönnin lisäämistä ja eläintuotteiden vähentämistä pidetään yleisesti ottaen kestävämpänä ja eettisempänä vaihtoehtona perinteiselle sekasyömiselle.

Olen itse ollut kiinnostunut lihansyönnin vähentämisestä suurin piirtein vuodesta 2013, mutta käytännössä tämän muutoksen tekeminen on ollut itselleni haastavaa ja hidasta. Rakastan lihatuotteita, vaikka en niiden syömistä kovin hyvänä asiana osaakaan nähdä.

Nykyään olen yhä sekasyöjä, mutta lihatuotteita ostan itse hyvin harvoin. Poikkeuksena ovat ravintolareissut sekä esimerkiksi tilanteet, joissa olen vieraana jonkun muun pöydässä. Hyvästä pihvistä ei tule silloin todellakaan kieltäydyttyä. Pääasiassa pyrin kuitenkin syömään hyvin kasvispainoitteisesti.

Olen siis onnistunut pääsemään nykyiseen lähes-kasvissyöntiini monen vuoden uurastuksella, mutta olisihan se ollut mukavaa, jos tämä olisi onnistunut paljon helpommin!

On helppoa kehottaa muita luopumaan lihatuotteista, mutta sen toteuttaminen käytännössä tuntuu monien mielestä hyvin hankalalta. Hyvää tarkoittavat neuvot kuten ”no ei kai siinä muuta kuin että et enää osta lihatuotteita :D” ovat toki ihan kivoja, mutta ei niistä ihan hirveästi hyötyä ole. Jos muutos olisi helppo, paljon nykyistä useampi olisi jo tehnyt sen.

Siksi halusin kysyä ekoiluun ja kasvissyöntiin keveästi ja tuomitsemattomasti suhtautuvalta tubettajalta Anju Marjamaalta vinkkejä siihen, kuinka itse kukin voisi helposti ja kivuttomasti lisätä kasviperäisten tuotteiden määrää omassa ruokavaliossaan.

Nostan kysymyksissä esiin niitä haasteita, joita itselläni oli kasvisruokailuun siirtymisessä, sillä luulen, että moni muukin on saattanut pohtia samaa.

Lisää kasvisruokailua helposti ja kivuttomasti

J:

Hei Anju ja kiitos, että saa haastatella! Olen saanut käsityksen, että itseni lailla monia muitakin ärsyttää kasvisruokailun lisäämiseen kehottamisessa siinä usein esiintyvä ”radikaali sävy”. Lihatuotteista pitäisi pystyä luopumaan heti ja kokonaan. Tämä herättää ymmärrettävästi monissa vastustusta. Siksi haluaisin ihan ensiksi kysyä keinoja, joiden avulla ruokavaliotaan saa hiottua aluksi edes ihan vähän parempaan suuntaan. Ei siis isoja ja vaikeita muutoksia, vaan jotain ihan pientä ja kevyttä.

A:

Moikka! Ihanaaa saada mahdollisuus vastata mieltäsi askarruttaviin asioihin. Itse en ole kokenut koskaan kasvissyöntiä radikaalina, vaikka ensimmäiset 20-vuotta elämästäni olin vannoutunut sekasyöjä. Ymmärrän kuitenkin sen, ettei kasvissyöjäksi siirrytä yhdessä yössä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Matka kasvissyönnin lisäämiseksi voi olla hidas prosessi, mutta sitäkin arvokkaampi, sillä jokainen askel kasvipainotteisempaan ruokaan on tärkeä ja arvokas. 

J:

Yhä useampi olisi kiinnostunut siirtymään kohti kasvissyöntiä, mutta voi olla vaikeaa tietää, kuinka se kannattaisi tehdä. Tietoa on saatavilla niin paljon, että pää menee pyörälle, eikä asiaan perehtymättömänä osaa sanoa, että ketä ja mitä pitäisi uskoa. Lisäksi aiheeseen perehtyminen tuntuu raskaalta, sillä ravintokeskusteluja ei netistä oikein edes tee mieli lukea, sillä ne ovat usein sävyltään valtavan riitaisia. Voisitko auttaa kiinnostuneita alkuun mainitsemalla muutamia kenen tahansa toteutettavissa olevia verrattain vaivattomia ja ”varmoja” keinoja kasvisruokavalion lisäämiseen?

A:

1. Älä luovu, korvaa

”Olipa lempiruokasi sitten makaronilaatikko, lasagne tai tortillat, sinun ei tarvitse luopua mistään. Lihan tai kanan voi korvata helposti kasviproteiinin lähteillä, kuten nyhtökauralla, tofulla, tai vaikkapa härkäpapu- tai soijarouheella. Vastoin odotuksia, sinun ei tarvitse löytää tietäsi ituhippi-kauppaan, vaan löydät edellä mainittuja kasviproteiinin lähteitä helposti myös lähiruokakaupastasi.

Netti on pullollaan kasvisreseptejä normaaleihin arkiruokiin, jotka maistuvat yllättävän samalta ilman lihaa. Jos maku tuntuu aluksi vieraalta tai hassulta, plöräytä ketsuppia tai majoneesia päälle!

Jokainen meistä on makutottumuksiltaan ja -nautinnoiltaan uniikki yksilö. Mikäli olet lihaisten pihvien rakastaja ja ajatus lihasta luopumisesta tuntuu uuvuttavalta, voit pohtia myös muita ruokavaliosi osasia. Vaihtamalla lehmän maidon kasvimaitoon tai kerman kasvikermaan, voit toteuttaa bravuuriruokasi ilman uusien reseptien metsästystä. Kasvimaitomakujen kohdalla on useita vaihtoehtoja aina mantelimaidosta suomalaiseen kauramaitoon, joten anna itsellesi aikaa tutustua eri vaihtoehtoihin.”

2. Haasta itsesi viettämään #meatlessmonday

”Unohda koko ruokavalion vaihtaminen kerralla ja keskity pieniin askeliin. Mitäpä jos kokeilisit viettää yhden päivän viikossa lihattomana? Tällaiset haasteet ovat hauskoja etenkin silloin, jos voit haastaa kaverin, perheenjäsenen tai kumppanisi mukaan. Mikäli tämä tuntuu liian haastavalta, kokeile yhtä ateriaa. Esimerkiksi pinaattiletut, porkkanakeitto ja puuro ovat jo ennestään tuttuja ja mainioita kasvisruokia.”

3. Anna ammattilaisen pilkkoa porkkanasi

”Jos kokkailu kotona kasviksien parissa ei nappaa, lähde ulos syömään. Kasvisruokaan erikoistuneita ravintoloita voit bongata esimerkiksi vegaaniliiton sivuilta. Mikäli työ- tai koulupaikassasi tarjoillaan myös kasvisruokaa, valitse se niinä päivänä kun sekaruokalinjastolta ei löydy lempiherkkuasi. Saatat yllättyä positiivisesti!”

4. Mausta makoisaksi

”Lihankorvikkeita ja kasviksia saa ja pitääkin maustaa hyvänmakuisen lopputuloksen aikaansaamiseksi. Mikäli olet lihaisten makujen ystävä, mausta kasvisruokasi samoilla mausteilla kuin lihasi ja tuplaa mausteen määrä. Myös lihalle erikseen tarkoitetut mausteet, kuten pekonisuola (lähes poikkeuksetta 100% kasviperäinen), bbq- ja grillimauste, sekä erilaiset kastikkeet toimivat hyvin lisäämään lihaisuuden makua.”

5. Rasvaa ronskisti

”Riippuen siitä mitä lihaa olet tottunut syömään, siinä on enemmän tai vähemmän luontaista rasvaa. Koska makunystyräsi ovat tottuneet tuohon rasvaan, vähärasvaisemmat kasvisruoat eivät välttämättä maistu. Ole armollinen makuaistisillesi ja tee uusiin makuihin sopeutuminen helpommaksi. Tämä onnistuu simppelisti käyttämällä kasvisruoan kokkauksessa ronskisti rasvaa!

Mikäli samassa taloudessa asuu sekasyöjiä, hyökkää keittiöön heti heidän kokattuaan. Samaa pannua käyttämällä nappaat hukkaan menevät rasvat lihan käristyksen jälkeen talteen ja saat kasviksillesi lihaisan maun!”

6. Kokeile korvikkeita

”Markettien tarjonta kasviperäisten lihakorvikkeiden suhteen kasvaa koko ajan, minkä myötä lihasta silloin tällöin irrottautuminen on entistä helpompaa! Olitpa sitten paistin, nugettien tai leikkeleiden ystävä, löytyy korvike jokaiseen makuun pakkasesta tai kylmähyllystä. Myös valmispusseissa tulevat burger-pihvien jauheseuokset sopivat kuin kirsikka kakun päälle laiskemman kokin keittiöön.

Mikäli haluat kokeilla vaihtoehtoja perinteiselle juustolle, kananmunalle tai jukurtille, kasviperäisiä vaihtoehtoja riittää myös noilla osa-alueilla. Kokemukseni mukaan joskus kaurajukurtin maku voi yllättää vannoituneemmankin sekasyöjän ja jäädä osaksi viikottaista ruokavaliota!”

Motivoi makuasi

”Aivan kuten jokaisessa uudessa valinnassa elämässä, kannattaa myös kasvisruokavalion lisäämisessä kysyä itseltään, miksi lähtökohtaisesti niin tekisi. Haluatko laskea kolesterooliarvoja, osoittaa arvostuksesi luontoa kohtaan tai olla tukematta rahallisesti tehotuotantoa? Kun tiedostat omat arvosi ja elämäsi tärkeimmät tavoitteet, voit pyrkiä hyödyntämään niitä motivaattorina. Palauta oma syysi valita kasvisvaihtoehto joka kerta mieleesi, kun sinulle tarjotaan siihen mahdollisuus ja olet sen halukas tekemään.”

Lopuksi

Anju kehottaa myös olemaan ennen kaikkea armollinen itseään kohtaan. ”Jokainen meistä on omassa kohdassaan sillä matkalla, jonka ekologisuuden eteen haluaa taittaa. Kun annamme vapauden itsellemme lisätä omaan tahtiin kasviksia lautaselle, säästyy energiaa optimistiseen ajatteluun ja askelten ottamiseen”

Lisäksi hän muistuttaa, että yksikin ateria vaikuttaa: “Kuluttajana olemme seteleillämme äänestäjiä kaupassa. Valitsemalla kasvisvaihtoehtoja ruokakoriin äänestät maapallon säilyttämisen puolesta.””

Omasta puolestani iso kiitos Anjulle tästä haastattelusta, tässä ollaan hyvällä asialla. Itse pidän juuri tällaisesta tavasta lähestyä elämänmuutoksia ”vähän kerrallaan”. Ei tarvitse haluta tai pystyä tekemään heti isoja ja kokonaisvaltaisia muutoksia, vaan pienikin muutos on parempi, kuin ei mitään.

Mikäli ekoilu kiinnostaa, niin käykää tosiaan vilkaisemassa Anjun Youtube-kanava tämän linkin takaa. Itse olen ainakin kovasti tykännyt hänen videoistaan. Tsemppiä myös kaikille tähän(kin) kasviruokailun lisäämiseen, mikäli joku tähän aikoo tarttua :)!

Rakkaudella,

Jevgeni

(Visited 1 times, 1 visits today)

Leave A Response

* Denotes Required Field