Elä Paremmin-haastattelu: Nyrkkeilyn Suomen mestari Kristiina Kivistö

haastattelu-suomen-mestari-kristiina-kivisto

Törmään elämässäni välillä äärimmäisen kiinnostaviin ihmisiin. Päätin, että haluan jakaa heidän tarinoitaan myös tässä blogissani. Vaikka aihealue olisi mikä, voi muilta ihmisiltä oppia aina jotain tärkeää myös omaa elämää varten.

Tänään haastatteluvuorossa on naisten nyrkkeilyn vuoden 2016 Suomen mestari 51-kiloisten sarjassa, Kristiina Kivistö. Kyselin Kristiinalta hänen historiastaan ja nyrkkeilykokemuksistaan, onnistumiseen vaadittavasta työmäärästä, tärkeimmistä voittoon johtavista asioista ja yleisesti kuntotavotteissa onnistumisesta. Päästetään Kristiina siis ääneen :)!


 

Hei Kristiina! Helmikuussa 2016 sinusta tuli nyrkkeilyn Suomen mestari naisten 51 kg sarjassa. Voisitko kertoa hieman itsestäsi ja historiastasi: Miksi lähdit nyrkkeilyn pariin, mikä siinä innostaa, mitä saat siitä?

Aloitin nyrkkeilyn kuntoilumielessä veljeni innoittamana. Kävin katsomassa hänen nyrkkeilymatsia ja pitkän suostuttelun jälkeen uskalsin lähteä kokeilemaan alkeisryhmään. Noin vuoden kävin alkeisryhmän treeneissä, mutta se rupesi kyllästyttää kun tuntui etten kehittynyt siinä enää. Halusin kokeilla myös otteluharjoitusta.

Otin yhteyttä nykyiseen valmentajaani Risto Heinoseen ja hän sanoi, että voisin tulla kilparyhmään kokeilemaan, vaikka en aikonutkaan kilpakehään. Puoli vuotta olin Ripan opeissa ja hänen kannustamana päätin ottaa sittenkin ensimmäisen kilpamatsin. Voitin ensimmäisen matsin ja innostuin siitä niin, että halusin treenaa enemmän ja pian asetimme Ripan kanssa tavoitteeni jo SM-kehään.  2013 tuli ensimmäisistä SM-kisoista pronssia 54 kg sarjassa ja sama toistui myös 2015. Sitten pudotin painoani 51 kg sarjaan, sillä sain mahdollisuuden edustaa Suomea maajoukkueessa ja 2016 voitin ensimmäisen Suomen mestaruuden.

Kilpakehässä ja otteluharjoituksissa huomaa parhaiten kehityksen. Varsinkin, kun joku on tuntunut tosi vaikealta vastustajalta aiemmin, mutta nyt huomaa että pärjääkin jo hyvin. Ollaan pyritty usein sparraamaan itseään parempien kanssa, koska silloin oppii eniten.

Nyrkkeily on fyysisesti, mutta myös henkisesti raskas laji. Se on ollut itselle henkinen voitto, että olen uskaltanut astua kilpailukehään ja pystynyt vielä  voittamaan matseja. Valmentaja on tosi tärkeässä roolissa. Ilman kannustavaa valmentajaa en varmaan olisi uskaltanut lähteä kilpakehään. Hän uskoi minuun ja panosti valmentamiseen täysillä.

Nyrkkeily on myös monipuolista: Siinä tarvitaan nopeutta, kestävyyttä ja voimaa sekä liikkuvuutta.  Lyönnin voima lähtee koko kropasta ja myös jalat tekevät paljon töitä. Siinä tarvitaan kovaa kuntoa ja täytyy jaksaa tehdä töitä koko ajan, sillä jos et itse tee, vastustaja tekee kyllä sinunkin puolesta.

Tie mestariksi tuskin on helppo ja haastajia lienee paljon. Kuinka kauan polkusi nyrkkeilyn parissa on kestänyt, entä kuinka paljon olet joutunut tekemään töitä mestaruuden eteen?

krisse1Aloitin nyrkkeilyn noin seitsemän vuotta sitten ja viisi vuotta sitten astuin ensimmäistä kertaa kilpakehään.  En ollut harrastanut liikuntaa aikaisemmin, joten kuntoni oli aika surkea ja sen eteen on pitänyt tehdä paljon töitä. Olen alusta asti ollut tunnollinen treenaaja ja halu voittaa on ollut kova.

On kuitenkin tullut myös vähän takapakkia:  juuri kun olin ottanut ensimmäisen matsin maajoukkueessa ja sain kutsun Irlantiin kisoihin, kuntoni romahti täysin, en palautunut kevyestäkään treenistä ja olin flunssassa viikon välein. Lääkäri totesi ylirasitusta ja jouduin jättämään kauden kesken. Silloin jouduin oppimaan myös kevyesti treenaamista, aiemmin en tiennyt mitä kevyt treeni oikeasti on.  Tämän kautta kiinnostuin myös opiskelemaan ja päätin myöhemmin käydä Personal Trainerin koulutuksen.

Jos sinun pitäisi nimetä 3-5 merkittävintä asiaa, joita on vaadittu mestaruuden saavuttamiseen, mitkä ne ovat kohdallasi olleet?

1. Treeniohjelmien noudattaminen

2. Muun elämän muokkaaminen kilpaurheiluun sopivaksi:

Esimerkiksi yövuorojen lopettaminen ja työpaikan vaihtaminen sekä alkoholin vähentäminen. Monet juhlat ovat jääneet pois treenien tai kilpailumatkan takia.

3. Kannustava ja sitoutunut valmentaja

4. Perheen ja poikaystävän tuki

Työskentelet myös personal trainerina. Millaisia asioita ihmisten olisi tärkeää ottaa huomioon, jotta he pääsisivät kuntotavoitteisiinsa?

Täytyy treenaa monipuolisesti: lihaskuntoa ja aerobista treeniä eri tehoilla ja panostaa myös kehonhuoltoon ja palautumiseen sekä syödä oikein. Ihmiset on myös eri elämäntilanteessa ja stressitaso on erilainen, joten sama treenimäärä ei välttämättä toimi kaikille. Liiallinen määrä rasittavaa treeniä voi aiheuttaa sairastelua ja kunto junnaa paikoillaan.

Voit nopeuttaa palautumista tekemällä esimerkiksi kävelylenkin tai tosi kevyen hölkkälenkin ja siihen päälle venyttelyä ja putkirullausta. Itselläni on ollut käytössä pro roller ja voit hankkia samanlaisen osoitteesta foamroller.fi  koodilla ”kristiinakivistö’, jolloin’ saat -10% alennuksen.

Mitä muuta pidät tärkeänä elämässä? Millaisten periaatteiden mukaan pyrit elämään?

Terveys ja ihmissuhteista kiinni pitäminen. Täytyy myös tehdä asioita mistä itse tykkää ja toteuttaa omia unelmia!


 

Kiitos Kristiina! Krissen palvelut löytyvät sivulta personaltrainerkrisse.com ja alennuskoodilla ”eläparemmin” saa -10% alennuksen kaikista palveluista. Valmennusta on saatavilla Helsinki-Vantaa-Espoon-alueella ja treenipaikka on sovittavissa tarpeen mukaan. Myös yksityisen salin vuokraus tarvittaessa onnistuu.

Loppuun vielä pari tärkeää onnistumiseen liittyvä ajatus, jonka haluaisin nostaa haastattelusta esiin:

Muiden ihmisten tuki: Tunnen nykyään valtavan määrän ihmisiä, joilla on kova halu onnistua eri asioissa. Ehkä keskeisin onnistumiseen vaikuttava seikka on juuri se, millaista tukea muilta saa ja kuinka paljon sitä saa. Ero siinä, kuka onnistuu ja kuka ei, on nähdäkseni pääosin juuri tässä. Yksinäiset sudet onnistuvat todella paljon harvemmin kuin muilta tukea rohkeasti hakevat. Tämä tuntuu pätevän aiheessa kuin aiheessa. Missä sinä haluaisit onnistua? Entä millainen on tukitiimisi, onko sitä ollenkaan?

Tasainen, jatkuva ja järkevä vaivannäkö: Toinen, ehkä vähän ”tylsäkin” periaate onnistumisen takana on vaivannäön tasaisuus. Näen todella paljon sitä, että ihmiset lähtevät tekemään asioita suurella motivaatiolla ja draivilla. Sitä pidetään melkeinä jonkinlaisena hyveenä, ”tehdä täysillä”. Ja kieltämättä sellainen on vaikuttavaa. Kun kuitenkin katsoo lopullisia onnistua pitkällä aikavälillä, on heidän joukossaan huomattavasti enemmän heitä, jotka ovat tehneet duuninsa järkevän tasaisesti sen sijaan, että panostaisivat epätasaiseen riuhtomiseen. Tämäkin on menestymisen keskeisiä tekijöitä: Näyttää olevan järkeävämpää tehdä tasaisen järkevää ja kovahkoa duunia kuin riuhtoa ajottaisella huippumotivaatiolla ja ajottain olla täydessä pysähtyneisyyden tilassa. Lopulta se mikä ratkaisee, on tulos, eikä suinkaan se, kuinka kova ulospäin näkyvä draivi sinulla on tekemisessäsi ollut :–)

Rakkaudella,

Jevgeni

 

(Visited 178 times, 1 visits today)

0 comments… add one

Leave a Comment