Kuinka meditoida: 5 yksinkertaista askelta

 

BK Kuinka meditoida

Koska meditaatio on yksi hyödyllisimmistä tavoista, joita ihmisolentoina voimme harrastaa, halusin jakaa pienen ja selkeän meditaatio-ohjeen vasta-alkajille.

Meditaation tarkoitus on esimerkiksi rauhoittaa mieltä vapauttamalla sen hetkeksi aikaa kaikista siellä pyörivistä kaoottisista ja häiritsevistä ajatuksista. Erilaisia meditaatiotekniikoita löytyy runsaasti, mutta yleisimpiä niistä ovat esimerkiksi mindfulness -meditaatio sekä liike- tai kävelymeditaatio kuten taiji, jooga tai kävelyharjoitukset. Meditaatioksi voidaan laskea myös perinteinen uskonnollinen meditaatio, jossa hengittämisen tai mantrojen sijaan keskitytään rukoukseen.

Tässä kirjoituksessa keskityn kuvaamaan yksinkertaista mindfulness -meditaatiota siksi, että se on mielestäni paitsi helpoin, myös ainoa, josta minulla itselläni on vähääkään enemmän kokemusta.

Väitän, ettet edes tarvitsisi minkäänlaisia meditaatio-ohjeita. Kuka tahansa meistä kykenee meditoimaan, eli tarkkailemaan ajatuksiaan ja kehonsa tuntemuksiaan ilman ohjeitakin. Voit myös vapaasti jättää seuraavat ohjeet lukematta ja sen sijaan kuunnella lukuisia Youtubesta löytyviä ohjattuja meditaatioäänitteitä. Löydät niitä esimerkiksi hakusanalla ”guided meditation”.

Itse tykkään kuunnella rauhoittavaa musiikkia meditointini aikana, mutta toisinaan suosin myös hiljaisuutta. Sopivaa musiikkia löytyy vaikkapa Youtubesta hakusanalla “meditation music”. Voit käyttää myös aikoinaan kokoamaani valmista soittolistaa.

Ja sitten itse meditaatioon!

 

1. Valitse paikka

Meditoinnin olisi hyvä tapahtua paikassa, jossa sinulla on kaikin puolin mukavaa, helppoa ja turvallista olla. Itse suosin yleensä omaa rakasta sänkyäni :)

2. Ota mukava asento

En millään tapaa allekirjoita väitettä, että meditaation pitäisi tapahtua uskomattoman epämukavassa risti-istunnassa, jota erityisesti kokeneet meditaation harjoittajat suosivat. Voit vapaasti ottaa haluamasi mukavan asennon, jossa sinun on helppo olla. Itse suosin joko sängyllä istumista seinään nojaten, tai sitten ihan rehellistä sängyllä lojumista mukavassa asennossa. Toisinaan leikittelen myös lattialla tai tyynyjen päällä istumisen kanssa, eli fiiliksen mukaan mennään. Epämukavan asennon ei kuitenkaan pitäisi olla este meditaation harjoittamiselle. Jos ikävä asento tappaa halun harjoitella, älä ota ikävää asentoa.

3. Anna itsesi rauhoittua, rentoudu
ja huomaa ajatuksesi

Vedä syvään henkeä muutaman kerran ja kiinnitä huomiota kehoosi.

Meditaation alussa huomaan toistuvasti, kuinka kehoni on ollut jännittyneessä tilassa ilman, että olen huomannut sitä. Tällöin keskityn vuorollani kehoni jokaiseen osaan ja annan niiden vapautua ikävätä jännityksestä.

Tämän tehtyäsi siirrä huomio mieleesi ja siellä pyöriviin ajatuksiisi. Huomaa ne, mutta älä yritä tietoisesti ohjata tai karkottaa niitä, anna niiden olla.

4. Ole ja huomioi

Huomaa mielessä pyörivät ajatukset ja anna niiden olla. Vaikka meditaation tarkoitus onkin joidenkin mukaan tyhjentää mieli, se ei onnistu väkisin yrittämällä. Keskity huomioimaan ajatuksiasi ja sitten anna niiden olla. Hyväksy ne. On täysin okei ja normaalia, että päässäsi pyörii vinhaan tahtiin useita ajatuksia jotka kaikki vuorollaan vaativat, että kiinnität niihin huomiota. Huomaa niiden olemassaolo, mutta älä lähde niiden mukaan. Karkeasti tämä vuoropuhelu näyttää tältä

Ajatus:

“Olen epäselvä ja häiritsevä ajatus, keskity minuun! Sinulla ei ole aikaa meditoida, tee työsi, tee läksysi, ruoki kissa, mene lenkille, soita puhelu!”

Minä, kevyesti:

“Huomaan sinut, mutten keskity sinuun. Olet kohta poissa.”

Ajatus:

“Poistun, koska se on luonteessani ja niin ajatusten on toimittava, mutta lisää ajatuksia on tulossa!”

Huomaan kuinka ajatus poistuu, tiedän että uusi häiritsevä ajatus on jo tulossa, mutta tiedän senkin poistuvan, kun en keskity siihen liikaa. Tämä tuntuu alussa erityisen vaikealta, koska häiritseviä ajatuksia hyökkää mieleen yhtenä virtana, vaikuttaen elämääkin tärkeämmiltä ja vaatien niihin keskittymistä. Ajan myötä kuitenkin opit, kuinka antaa ajatusten mennä menojaan, käydä ikään kuin ohitsesi ilman, että joudut enää antamaan niille huomiotasi.

Toiset tykkäävät tämän ajatusten tarkkailun ohella keskittyä hengitykseensä, sillä siihen keskittymällä pystyy helpommin välttymään kiusaukselta keskittyä päähän pulpahteleviin ajatuksiin. Myös itseäni hengitykseen keskittyminen auttaa. Toiset lausuvat samasta syystä erilaisia mantroja päässään, koska mantroihin keskittyminen vie vastaavasti huomion pois häiritsevistä ajatuksista.

5. Meditaation lopettaminen

Kun koet meditoineesi tarpeeksi, herättele itsesi pikkuhiljaa takaisin todellisuuteen. Huomaa ensin kehosi eri osat, liikuta niitä hieman, venyttele. Huomaa ympäristösi, asiat ja esineet ympärilläsi, ilman ja lämpötilan. Vedä syvään henkeä ja jatka päivääsi rauhallisempana ja tyyneempänä.

Toisinaan nukahdan meditaation aikana. Monien mielestä tämä on ongelma, mutta itse en pahastu pienistä, vahingossakin tapahtuvista päiväunista. Nukkuminen kuitenkin on aika kivaa toimintaa. Mikäli tiedän, ettei aikaa nukkumiseen ole, viritän ennen meditaatiota herätyskellon sen varalle, että satun nukahtamaan.

Toivon sinulle mukavia, rauhoittavia ja valaisevia hetkiä meditoinnin parissa!

Rakkautta!

Jevgeni

(Visited 38 207 times, 52 visits today)

3 Comments

  • Sirpa

    Reply Reply 05.08.2014

    Hei!

    Olisiko sinulla tiedossa jokin meditaatio harjoitus mp3:lla? Kiitos jo etukäteen.
    Sirpa

Leave A Response

* Denotes Required Field