Kuinka vakiinnuttaa uusi tapa–tällä kertaa siinä onnistuen

kuinka vakiinnuttaa uusi tapa-tällä kertaa siinä onnistuen

Uusien tapojen vakiinnuttaminen ja vanhoista eroon pääseminen on taas vaihteeksi ajankohtaista, vuosi kun lähenee loppuaan ja monet miettivät sitä uutta parempaa elämäänsä. Tiedättehän, parempi kunto, vähemmän kiloja, eroon tupakasta, terveellisemmät elämäntavat, salille kahdesti viikossa. Ja mitä ikinä. Aika todennäköisesti samoja asioita ollaan yritetty ja useampana aikaisempana vuonna, laihoin tuloksin.

Tähän on syynsä, eikä se ole vain tahdonvoiman puutteessa, kuten niin monesti ajatellaan. Toki tahdonvoimalla eteenpäin porskuttaminen on yksinkertaisinta, mutta ei ikävä kyllä kaikkien tapauksessa mahdollista. Olen koonnut tähän 13 asiaa, jotka huomioon ottamalla onnistuminen on todennäköistä myös meidän vähän heikkotahtoisempien tapauksessa.

Mainitaan vielä se, että valmennusalalla on viime vuosina tultu tulokseen, että uuden, yksinkertaisen tavan vakiinnuttamiseen (tai ikävästä tavasta irtipääsemiseen) menee noin kolmesta neljään viikkoa. Luku ei ole absoluuttinen, mutta vähintään suuntaa antava. Tätä aikaa kutsutaan vakiinnuttamisvaiheeksi, eli vaiheeksi, jonka aikana uudesta tavasta ei ole tullut vielä niin automaattista, että se sujuisi ilman, että tietoisesti panostaisimme siihen.

Mutta eiköhän käydä asiaan. Kaikki kohdat eivät päde kaikkiin tapauksiin, joten on omalla vastuullasi tunnistaa ne, joista on apua juuri sinun tapauksessasi.

1. Tee päätös uuden tavan vakiinnuttamisesta

Muotoile selkeästi ja yksityiskohtaisesti se, mitä yrität. Mikäli yrität esimerkiksi aikaistaa heräämisaikojasi, älä ajattele että ”tulen heräämään aiemmin” vaan esimerkiksi ”tulen heräämään joka aamu kuudelta”. Ensimmäinen vaihtoehto jättää sinulle enemmän liikkuma – ja näin ollen myös epäonnistumisen – varaa, jälkimmäinen taas sitoo heräämään nimenomaan joka aamu ja nimenomaan kuudelta. Tälläinen tinkimättömyys on ikävää, mutta vakiinnuttamisvaiheessa melko oleellista.

2. Sitoudu onnistumiseen

Päätä että onnistut. Lupaa itsellesi, että onnistut. Ole varma onnistumisestasi. Älä ajattele, että ”no nyt mä yritän alkaa heräämään kuudelta” vaan että ”tästä lähtien herään kuudelta”. Älä edes salli itsellesi epäonnistumisen mahdollisuutta.

3. Suunnittele ja valmistaudu

Suunnittelun ja valmistautumisen väliin jättäminen on yksi yleisimpiä syitä uuden tavan vakiinnuttamisessa epäonnistumiseen. Usein sitä jossain motivaatiopuuskassa vain aloittaa, miettimättä ollenkaan, miten olisi parasta edetä onnistuakseen. Kannattaa mm. suunnitella se, milloin ja minkä yhteydessä uutta tapaa harjoittaa. Tehokas tapa on ns. ankkuroida se jonkin toisen asian yhteyteen. Jos esimerkiksi haluat tehdä 50 punnerrusta joka päivä, voit päättää, että teet ne aina ennen päivällistä.

Kannattaa myös päättää suoritusmääristä tai uuteen tapaan panostamastasi ajasta. Usein ahnehdimme alussa liikaa (koska motivaatiomme on korkea) ja tämä johtaa lopulta epäonnistumiseen vähän epämotivoituneempana hetkenä. Sen sijaan, että heti alkaisi tekemään päivittäin sen 50 punnerrusta, kannattaa tehdä mieluummin 10 (vaikka jaksaisitkin kaikki 50). Kymmenen tekeminen on niin helppoa ja nopeaa, ettei sen päivittäinen tekeminen tule tuntumaan läheskään yhtä vaikealta kuin viidenkymmenen, ja näin ollen ne tulee varmemmin tehtyä. Suoritusmääriä ja aikoja voi lisätä sitten kun tapa on vakiintuneempi.

4. Älä salli poikkeamia

Ota alusta asti asenne, joka ei salli tavasta poikkeamista vakiinnuttamisvaiheen aikana. Tapahtuu mitä tahansa (järjellisissä mittasuhteissa tottakai), et poikkea uudesta tavastasi. Älä salli itsellesi ”no jos tän kerran”-ajattelua. Jos esimerkiksi yrität herätä kuudelta, mutta olet päässyt nukkumaan vasta kahdelta, herää silti kuudelta! Toki se tulee tuntumaan pahalta, mutta kiität itseäsi myöhemmin. Kerran lipsuminen tekee myöhemminkin lipsumisesta todella paljon helpompaa. Siinä tulee nopeasti sellainen ”no ei siitä viimekskään ollut haittaa niin jos mä taas vähän lipsuisin…”-mentaliteetti.

5. Kerro muille ja/tai hanki vertaistukea

Kerro kaikille siitä, mitä yrität. Tämä osaltaan sitoo sinua onnistumiseen. Kun kaikki tietävät, että yrität onnistua, on sinun omastakin mielestä varmasti ikävämpää heittää pyyhe kehään. Vielä parempi, jos kykenet löytämään jonkun ihmisen, joka seuraa edistymistäsi esimerkiksi kysymällä joka ilta, kuinka sujuu. Usein epäonnistumme tapojemme vakiinnuttamisessa juuri siksi, ettemme ole onnistumisestamme vastuuvelvollisia muille kuin itsellemme.

Muille kertominen on tärkeää myös siksi, ettei heidän toimintansa vaikeuttaisi yritystäsi. Jos pyrit eroon röökistä, on ihan mukavaa jos kollegasi kykenevät olla pyytämättä sinua joka kertaa mukaansa tupakkatauolle.

6. Vakuuta alitajuntasi

Ajattele ja muista jatkuvasti se, mihin pyrit. Käytetään edelleen esimerkkinä tuota kuudelta heräämistä. Ajattelemalla jatkuvasti kuinka ”nousen joka aamu kuudelta”, saat alitajuntasi pikkuhiljaa uskomaan siihen. Tämä on onnistumisen kannalta tärkeää siksi, että alitajunta ”oikealla taajuudella ollessaan” helpottaa yritystämme ratkaisevasti. Mikäli taas et alitajuisesti usko onnistumiseesi, on onnistuminen vastaavasti paljon vaikeampaa.

Koska emme voi vaikuttaa alitajuntaamme suoraan, on asiaa lähestyttävä visualisoinnin ja itsesuggestion kautta. Mitä useammin kerrot itsellesi, että “mä nousen joka aamu kuudelta”, sitä nopeammin alitajuntasi alkaa olemaan kanssasi samaa mieltä.

6. Palkitseminen

Vakiinnuttamisvaiheessa on tärkeää suoda itselleen toistuvasti jokin palkinto aina tapasi onnistuneesti hoidettuasi. Tätä ei tehdä siksi, että oikeasti kaipaisit palkintoa tai edes voisit palkita itseäsi aina sitten, kun tapa on vakiintunut. Tämän pointti on siinä, että alitajuntasi oppii yhdistämään tavan suorittamisen palkinnon saamiseen, jolloin tapa vakiintuu astetta kivuttomammin.

7. Tee epäonnistumisesta kivuliasta

Sovi esimerkiksi kaverisi kanssa, että annat hänelle 500 euroa (tai sinulle oikeasti kivuliaan summan), mikäli epäonnistut. Tämä on minun oma lempparini ja äärimmäisen tehokas motivaattori. Minulla kun ei oikeasti ole tuollaisia rahoja muille jaettavaksi, joten epäonnistuminen on kaikkea muuta kuin suotavaa.

8. Vältä kiusaukset

Selvitä millaiset tilanteet johtavat herkästi siihen, että sorrut toimimaan vanhan ikävän tapasi mukaan ja suunnittele, miten voit välttää nämä tilanteet. Jos esimerkiksi yrität lopettaa herkkujen syönnin, niin ei välttämättä ole järkevää kulkea kaupassa aina karkkihyllyn ohitse. Jos yrität lopettaa tupakoinnin, ei ehkä kannata lähteä kollegoiden mukaan tupakkatauolle. Jos yrität laihduttaa, sieltä jääkaapista kannattaanee heivata pois ne hookoon siniset ja tropicanat.

9. Älä anna pienten epäonnistumisten pilata yritystäsi

Jos nyt kuitenkin jonain päivänä lipsut uudesta tavastasi, älä anna sen vaikuttaa. Joo, epäonnistuit kerran, entä sitten? Se ei tarkoita, että olisit heikko, kyvytön tai mitään vastaavaa. Yksi (tai muutama) pieni epäonnistuminen ei tarkoita vielä yhtään mitään. Pohdi miksi epäonnistuit, tee vaadittavat korjausliikkeet ja jatka eteenpäin.

10. Älä luota muistiisi

Yleinen virhe näissä asioissa on muistiin luottaminen. Mikäli olen viimeiset kymmenen vuotta elämästäni lojunut sohvalla ja imuroinut sipsiä naamariin, en luottaisi että mieleni yhtäkkiä oppisi kerrasta muistamaan, että minun pitäisi joka päivä tehdä jotain kuntoni eteen. Ei se mieli toimi niin. Se on tottunut muistamaan tietyt asiat ja olla muistamatta toisia tiettyjä asioita. Tämän takia on äärimmäisen tärkeää keksiä jokin muu tapa valvoa edistymistäsi kuin muisti. Itse suosin muistutuksia, niin itse asettamiani kuin ystäviltänikin tulevia.

11. Havainnoi onnistumisesi

Tämä ei onneksi päde kaikkien kohdalla, mutta harmittavan monilla on tapana jättää kaikki onnistumisensa täysin vaille huomiota. He odottavat vain lopullista onnistumista, ja kun siinä sitten kestää, menettävät motivaationsa ja homma jää lopulta kesken. Jos yrität esimerkiksi lopettaa tupakoinnin ja onnistut olemaan imemättä sitä käärylettä kymmenen päivän ajan ennen uudelleen sortumista, voit olla aidosti ylpeä itsestäsi. Onnistuminen kymmenen päivän ajan on sekin jo saavutus. Ja kerran sorruttuaan ei tarvitse velloa siinä itsesäälin syvässä meressä vaan jatkaa yrittämistä.

13. Jatka, kunnes alat onnistua yrittämättä

Mitä pidempään jatkat tavan vakiinnuttamista ”väkisin” (eli aktiivisesti siihen keskittyen), sitä helpompaa siitä pitäisi tulla. Lopulta, kun olet jatkanut tarpeeksi pitkään, sinusta alkaa pikemminkin tuntua oudolta se, jos jätät tapasi jonain päivänä toteuttamatta. Kuten alussa todettiin, saattaa tähän mennä enemmän (ja joskus vähemmän) kuin se kolmesta neljään viikkoa, mutta luota siihen, että niin tulee käymään. Olen seurannut tapauksia joihin on mennyt kolmekin kuukautta ennen kuin tavan toteuttaminen on alkanut tuntua luontevalta, mutta usko pois, kyllä se sieltä tulee.

(Visited 484 times, 1 visits today)

0 comments… add one

Leave a Comment