Näin saat lisää mielenrauhaa

Näin saat lisää mielenrauhaa

Edessäni on pino naistenlehtiä, joista useammasta löytyy jonkinlainen juttu tai kokoelma ohjeita mielenrauhan löytämiseen. Artikkelit kuten ”5 tapaa löytää elämään lisää tasapainoa” sekä ”Näin vähennät kielteisiä tunteita” näyttävät olevan suosittuja.

Vaan mitä jos väittäisin, ettei mielenrauhaa tarvitse etsiä tai löytää? Mitä jos väitän, että mielenrauha on perustilasi ja että vietät mielenrauhassa valtaosan elämästäsi?

Tätä lienee vaikea uskoa, mikäli jokainen päivä tuntuu loputtomalta taistelulta kiireen, velvollisuuksien, vaatimusten ja stressin keskellä. Väitän kuitenkin kirkkain silmin, että valtaosa päivästäsi kuluu nimenomaan mielenrauhassa, ei stressissä.

Käytän työssäni sanaa mielenrauha, mutta saatat tuntea saman merkityksen sanalla tyyneys, tasapaino, balanssi, tyytyväisyys  tai neutraali olo. Kaikki nämä sanat ovat yhtä hyviä, voit käyttää niistä mieleistäsi olematta millään tavalla väärässä.

Seuraavaksi haluan näyttää sinulle, millä perusteella mielenrauha on perustilasi ja miksi sitä ei tarvitse etsiä eikä löytää.

Mitä on mielenrauha?

Mielenrauhaa kuvataan monin tavoin, mutta useimmat pystynevät samaistumaan seuraaviin kuvauksiin:

Mielenrauha on se tila, josta löydät itsesi, kun et ajattele mitään, mikä saisi tunteesi laukkaamaan. Tunteet ovat seurausta ajatuksista ja kun sen erityisempiä ajatuksia ei ole, ei ole tunteitakaan. Olosi on tyyni, olet mielenrauhassa.

Mielenrauha on se tunne, josta löydät itsesi tehdessäsi täysin keskittyneesti ja mitään muuta ajattelematta jonkinlaista työtä. Jotkut kutsuvat tätä flow-tilaksi. Jotkut taas pakenevat kielteisiä tunteita nimenomaan työhön, sillä keskittymistä vaativa työ ei jätä sijaa ajattelulle ja saa meidät palaamaan siten mielenrauhaan.

Mielenrauha on se tunne, jota tunnet rauhallisen aamuherätyksen yhteydessä, ollessasi vielä siinä miellyttävässä unenpöpperössä, jossa et vielä oikein osaa ajatella tai muistaa kaikkia niitä ikäviä haasteita, joita tuleva päiväsi sisältää.

Mielenrauha on se tunne, jota koet ollessasi kävelyllä metsässä ja keskittäessäsi huomiosi luontoon, linnunlauluun ja puron kohinaan.

Mielenrauha ei tunnu oikein miltään ja silti se tuntuu melko hyvältä. Ehkä tämä johtuu kielteisten tunteiden puuttumisesta. Ehkä kehomme ja mielemme vain nauttii levon hetkestä.

Sillä mielenrauha on lepoa. Se on ainoa tunnetila, jonka aikana mielemme ei ole rasituksen alla. Se on energiansäästötila, eräänlainen lepotila. Käytän sanaa perustila, sillä se on tila johon kehomme pyrkii meidät jatkuvasti palauttamaan. Intensiiviset tunteet (niin myönteiset kuin kielteisetkin) ovat niin kehollemme kuin mielellemme hyvin kuluttavia, minkä olet ehkä itsekin huomannut jonkin hyvin tunnepitoisen päivän iltana. Kehomme pyrkii säästämään itseään ja vie meitä jatkuvasti kohti mielenrauhaa. Sillä on vain yksi ehto:

Meidän on annettava sen tehdä niin.

Näin löydät mielenrauhan

Kuten ylempänä todettin, mielenrauhaa ei voi löytää. Pikemminkin se löytää sinut. Mutta mikä on se mielemme toiminto, joka saa sinut palaamaan mielenrauhaan yhä uudestaan ja uudestaan?

Teen vertauksen: Oletko koskaan satuttanut sormeasi niin, että siihen on tullut haava? Varmasti olet, ellet ole kasvanut jonkinlaisessa tyhjiössä maailmalta suojattuna. Kun sormessa on ollut haava, oletko joutunut tuijottamaan sitä silmä kovana ajatellen ”Parane! Parane! Parane!” vai oletko luottanut kehosi upeaan kykyyn parantaa pienet vaurionsa?

Todennäköisesti olet antanut haavan olla tai peittänyt sen laastarilla. Parissa päivässä keho on itse parantanut itsensä, sillä sen kyvyn luonto on sille antanut.

Mielemme toimii samoin. Siinä on upea, tehokas, sisäänrakennettu itseään jatkuvasti korjaava systeemi, joka on jatkuvasti toiminnassa. Sen toiminta ei ole tahdonalaista, emme voi käskeä sitä päälle tai pois. Koska kehomme pyrkii säästämään energiaa, yrittää se vetää meitä jatkuvasti kohti energiansäästötilaa eli mielenrauhaa.

Voimme kuitenkin estää mielenrauhaan palautumisen. Teemme sitä usein sekä tietoisesti, että tiedostamatta. Se tehdään ajattelemalla.

Kun ensi kerralla kun löydät itsesi mielenrauhasta, ala ajattelemaan. Ajattele jotain synkkää. Sitä kuinka pomosi taas urputti töissä, sitä kuinka puolisosi halusi ilmiselvästi loukata sinua unohtamalla viedä roskapussin ja sitä työpaikan mulkkua joka levittää sinusta perättömiä juoruja. Ajattele jotain ikävää.

Jos synkistely ei ole sinun juttusi, voit ajatella myös jotain kivaa. Täydellisiä ystäviäsi, kuukauden päässä häämöttävää rantalomaa tai puolisoasi joka on ihana siitäkin huolimatta että unohtaa aina viedä roskat. Ajattelit sitten hyvää tai huonoa, huomaat nopeasti, kuinka syöksyt pois mielenrauhasta ja olosi muuttuu synkäksi tai iloiseksi.

Koe jatkuu. Anna ajatuksesi olla. Älä enää ajattele synkkiä tai iloisia ajatuksia, yritä ajatella jotain tavanomaisen merkityksetöntä. Siihen saattaa vierähtää tovi jos toinenkin, mutta lopulta äskeinen synkkä tai riemuisa ajatus unohtuu ja palaat tilaan, jossa et ajattele mitään sen erityisempää. Älä yritä väkisin olla ajattelematta, anna ajatustesi vain olla. Ne palaavat ruotuun lopulta itsestään. Pian huomaat olevasi taas mielenrauhassa.

Mitä tässä oikeastaan tapahtui?

Ensin kiskoit itsesi pois mielenrauhasta ajattelemalla jotain ajatusta, jonka tiesit aiheuttavan sinussa hyviä tai huonoja tunteita. Sitten taas annoit niiden olla ja sallit parantavan järjestelmäsi toimia. Lopulta synkkien tai valoisien ajatusten unohtuessa järjestelmä palautti sinut mielenrauhaan.

Mielenrauhassa ei ole mitään erityistä tai mieleenpainuvaa. Se on tunne, jota itse kuvailisin sanaparilla ”ihan kiva”. Se ei tunnu miltään ja silti tuntuu ihan hyvältä. Valtaosan ajasta olemme mielenrauhassa, mutta emme vain huomioi sitä. Huomioimme vain hetket, jolloin olemme ratketa riemusta tai rämmimme syvässä synkkyyden laaksoissa.

Mielenrauhaa ei tarvitse etsiä ja löytää. Se on jo sinussa ja vietät siinä enemmän aikaa kuin uskotkaan. Ainoa mitä tarvitset on luottamusta upeaan parantavaan järjestelmääsi ja ymmärrystä, että kielteisissä ajatuksissa ei ole mitään vikaa. Niitä ei tarvitse paeta eikä niitä tarvitse parantaa. Järjestelmäsi tekee sen puolestasi. Sinun tehtäväsi on vain antaa ajatusten olla ja antaa järjestelmäsi tehdä työnsä.

Mielenrauhaa ja rakkautta sinulle toivoo,

Jevgeni

 

(Visited 3 897 times, 7 visits today)

2 comments… add one

  • Minä Tou 28, 2014, 1:08 am

    Hei, Kirjoituksiesi informatiivisuus oikaisi mieleni solmuista jotka ovat lähes ajaneet minut totaalisen tuhon partaalle. Vastaavanlaista tekstiä lukenut ennenkin, mutta nyt vasta sain sisäistettyä kaiken oleellisen! Kiitos Jevgeni!

  • timo Tou 18, 2015, 12:11 pm

    Meditaatiolla mielen rauhaa!!!!!!!!!

Leave a Comment