Miksi herätä aiemmin

heraa aiemmin

Tämä on osa Nuku paremmin, herää helpommin-kirjoitussarjaa:

1. Näin nukut paremmin – Paranna unesi laatua

2. Miksi herätä aiemmin

3. Kuinka herätä aiemmin

Myönnetään heti alkuun, että nukkuminen on ehkä hienoimpia juttuja ikinä. Äärimmäisen ikävä tosiasia on kuitenkin se, että pitkään nukkumalla menetämme tavoitteidemme ja unelmiemme kannalta elintärkeitä työtunteja, joita vähän kiireisemmässä elämässä ei muutenkaan tahdo saada mistään irti.

Kuvittele, jos heräisit joka päivän tunnin normaalia aikaisemmin. Se tekisi seitsemän lisätuntia viikossa. Seitsemässä tunnissa ehtii tekemään vaikka mitä ratkaisevaa. Tai, vielä parempaa, kuvittele jos heräisit kaksi tuntia aikaisemmin! 14 tunnissa vasta paljon ehtiikin. Mikäli kamppailet kroonisen aikapulan kanssa, suosittelen lämpimästi eteenpäin lukemista. Mikäli olet krooninen pommiin nukkuja tai aikaisten herätysten vihaaja, tämä on myös sinulle ;)

Tunnustaudun itse suureksi nukkumisen ystäväksi ja vihaan aikaisin heräämistä varmaan yhtä paljon kuin kuka tahansa muukin. Silti herään lähes joka aamu siinä kuuden maissa. Miksi?

Sen lisäksi, että ehdin tekemään enemmän töitä, pääsen nauttimaan myös kiireettömyyden tunteesta. Jokaisella lienee välillä ylikiireisiä aamuja jotka koostuvat stressaantuneesta säntäilystä, kellon vilkuilusta, yleisestä hätiköinnistä ja kovemman luokan vitutuksesta. Itselläni ainakin oli. Aamupuurokin meinasi välillä jäädä syömättä : (!

Ei enää.

Kun herään aikaisin, voisin halutessani hyvin mielin upottaa nelisenkymmentä minuuttia pelkästään suihkussa käymiseen ja venyttelyyn. Lisäksi jäisi aikaa syödä ja tehdä jotain pikkuaskareita. Kuulostaa minun korvaani kovasti paremmalta kuin säntäilyaamut.

Syitä herätä aiemmin:

  • Enemmän aikaa sellaiselle tekemiselle jonka jättää väliin juuri ajanpuutteeseen vedoten. Esimerkiksi kuntoliikunta, aamiaisen syöminen tai kodin pikkuaskareiden hoitaminen kuuluvat tähän. Mikäli edelliseltä päivältä jää töitä yli, niitäkin ehtii hoitaa aamulla. Enemmän aikaa aamutoimiin on kanssa ihan okei.
  • Hiljaisuus. Mikäli et asu yksin, saattaa aikainen herääminen olla ainoa tapa päästä nauttimaan hiljaisuudesta ja yksinolosta omassa kodissasi. Harva kaipaa sinua aikaisin aamulla, joten häiritsevät puhelinsoitot jäävät myös pois.
  • Parempi unirytmi. Kun heräät aiemmin väsyt illalla aiemmin. Normaalia aikaisempi nukkumaanmenoaika takaa pidemmät unet (mikäli et aio herätä päivittäin aikaisin).
  • Vältä aamuruuhkat! Maailma alkaa pyörimään myöhemmin kuin sinä, mikäli nouset tarpeeksi aikaisin. Välttämällä aamuruuhkat työmatkaan uppoaa vähemmän aikaa. Tämä ei tietenkään päde pahimpiin oravanpyöräduuneihin, mutta monissa paikoissa aiemmin töihin saapuminen mahdollistaa myös aiemman kotiinlähdön.
  • Aikaa suunnitteluun! Mikäli et ole täysin varma siitä mitä tahdot saada aikaan päivän aikana, aamu on parasta aikaa sen päättämiseen. Mikäli suunnitelmat ovat jo tehtynä, nyt on sopiva hetki vilkaista niitä.
  • Lisätunteja viikkoon! Eli juuri sitä lisäaikaa, jota ehkä kaipaat unelmiesi ja isojen tavoitteidesi työstämiseen, mutta jota ei muuten meinaa mistään saada.
  • Näe auringonnousu! Okei, ei kauhean oleellinen näin syksyllä tai talvella, kun et sitä aurinkoa tule kuitenkaan näkemään, mutta milloin olisit viimeksi kesällä nähnyt auringon nousevan? Se on aika kivannäköistä.

Mietiskelin tässä muutama päivä takaperin, että mikä oikein tekee heräämisestä niin tavattoman hankalaa. Miksi jopa ne henkilöt, jotka muuten tunnetaan vahvasta luonteestaan häviävät välillä unelle ja mukavuudentunteelle? Nyt menneenä muutamana aamuna olen yrittänyt tietoisesti kiinnittää huomiota siihen ikävään tunteeseen jonka ennenaikainen herätys saa aikaan. Omalla kohdallani se tuntui kutakuinkin tältä:

Kova halu mennä takaisin nukkumaan

Nukkuminen on aivan uskomattoman mukavan tuntuista, huomattavasti miellyttävämpää kuin oikean maailman kohtaaminen. ”Pakko” on kuitenkin nousta ja sekös vasta ärsyttää.

Kylmästä ja pimeästä ja nousemisen pakosta johtuva VAHVA ketutus

Helpottaa jonkin verran kesällä kiitos suuremman lämmön ja valon määrän, mutta talviaikaan yhtä helvettiä. Bonuksena nenäkin on joskus tukossa ja kurkku kipeä.

Ajattelun epäselkeys, uninen ja jumiutunut olo

Ajatuksia saa koottua juuri sen verran että kykenee taivaltamaan suihkuun asti, mistään monimutkaisemmasta ajatuskuviosta on tässä vaiheessa turha haaveillakaan.

Haluttomuus kohdata tuleva päivä

Mikäli päivän aikana on odotettavissa jotain ikävää kuten esimerkiksi sitä iänikuista oravanpyöräduunia, on varsin ymmärrettävää, että aamuisin ketuttaa.

Kieltämättä ikävä fiilis. Kaikesta huolimatta se ei kestä kuin muutaman minuutin. En tietenkään väitä että muille herääminen olisi yhtä helppoa kuin omalla kohdallani, mutta vaikka tuo edellä kuvattu kestäisikin tuplasti pidempään, on se kuitenkin todella mitätön hetki suhteessa voitettuun aikaan.

Toivon, etten tässä kuulosta joltain todella ärsyttävältä superihmiseltä, mutta loppujen lopuksi on kiinni pelkästä tahdonvoimasta,  saako itsensä hilattua heti ylös vai jääkö torkuttamaan kelloansa vielä tunniksi. (Tässähän muuten oli juttua, että oikeaa hyötyä on enintään kerran torkuttamisesta ja siitäkin vain tietyissä tapauksissa).

Joo, herääminen ei ole ihan helpointa hommaa. Vaikka teemme sitä elämämme jokaisena päivänä, aika harva voi väittää olevansa täydellinen herääjä. Aina välillä sitä vain jää löhöilemään, ei siinä mitään väärää ole. Mielestäni kannattaa ehdottomasti elää niin kuin tykkää. Mikäli kuitenkin tykkäät mielummin saavuttaa suuret unelmasi kuin löhöillä sängyssä, suosittelen ainakin harkitsemaan aikaisempaa heräämistä.

Seuraavassa osassa käymme lopultakin sitä, kuinka herätään aiemmin, pysy mukana!

Seuraavaan osaan –>

 

si. Jos kopioit tämän
<Wumpa_> 5 minuutin sisään seuraavasta viikosta tulee elämäsi paras.
<kepe-5> hitto kopioin
(Visited 739 times, 1 visits today)

1 Comment

Leave A Response

* Denotes Required Field