Näiden 5 ajatuksen avulla teet tulevasta vuodestasi paremman

näiden 5 ajatuksen avulla teet tulevasta vuodestasi paremman

Kokosin pienen listan asioista, jotka tekemällä teet seuraavasta vuodestasi huomattavasti onnistuneemman, kuin jos “annat asioiden vain edetä omalla painollaan”. Kokoamassani listassa ei ole mitään sinulle uutta, ei yhtäkään ajatusta, jota et olisi ennen kuullut. Koukku on seuraavassa:

Ennen kuin alat läpikäymään kyseistä listaa, sinun on valittava suhtautumistapasi.

Voit useimpien muiden lailla lukaista seuraavat pointit pikaisesti lävitse ja unohtaa ne viiden minuutin sisällä. Tällöin et saa näistäkään ajatuksista tasan mitään hyödyllistä irti, etkä paranna elämääsi yhtään mitenkään. Tätä toimintamallia harjoittavat useimmat self helpin lukijat. Lukeminen on kivaa, tekeminen ei. Lopputuloksena elämä ei muutu ainakaan parempaan suuntaan. Mikäli tilastoja on uskominen, sinäkin todennäköisesti kuulut heihin. Nyt olisi hyvä hetki vaihtaa toiseen leiriin.

Voit nimittäin ihan oikeasti varata aikaa miettiäksesi, miten seuraavan listan ajatukset pätevät juuri sinun elämässäsi ja ihan oikeasti toteuttaa edes osan tehtävistä. Tällöin myönteinen vaikutus elämääsi voi parhaimmillaan olla ihan oikeasti todella huikea. Valinta on toki omasi.

Ja itse lista:

Tarkastele kulunutta vuotta

Mikä meni hyvin? Entä huonosti? Mitä tekisit eri tavalla? Mikä oli kivaa? Mikä vähemmän kivaa? Tarkastelun tarkoitus on herättää sinut ajattelemaan elämäsi tapahtumia, niin myönteisiä kuin kielteisiäkin. On typerää tehdä samoja virheitä useaan kertaan. Tätä kuitenkin tapahtuu kaikille, yleensä siksi, että ettemme viitsi todella pysähtyä ja miettiä, miten ne voisi tulevaisuudessa välttää. Olankohautus ja “no, ehkä kaikki tulee menemään tulevaisuudessa paremmin” on helpompaa. Ei tule, ellet tee jotain.

Omistautuneen onnistujan versio harjoituksesta: Varaa itsellesi muutama tunti keskeytyksetöntä aikaa, laita mukavaa musiikkia soimaan ja ala listaamaan paperille kaikki mahdolliset mieleesi tulevat tapahtumat ja tilanteet kuluneelta vuodelta. Pohdi, haluatko elämääsi lisää samaa? Miten voisit saada sen? Haluatko vähemmän samaa? Miten voisit saada sen? Kirjoita itsellesi strategia tai säännöstö: Miten tulet elämään, jotta saat enemmän sitä, mitä haluat?

Pinnallinen versio harjoituksesta: Varaa parikymmentä minuuttia aikaa ja listaa paperille ensimmäisenä mieleen tulevat vuoden kohokohdat ja heikoimmat tilanteet. Mikä olisi voinut mennä paremmin? Entä mikä meni hyvin? Hyödynnä saamasi oivallukset tulevan vuoden puolella.

Muista positiivisuus

Positiivisuuden hehkuttamisesta on tullut vähän sellaista kliseistä lässynläätä, jota oikein kukaan ei viitsisi kuunnella. Kliseet ovat kuitenkin kliseitä ihan syystä, ne toimivat. Suomessa on toki kovin trendikästä ja coolia olla sitä mieltä, että kaikki on vähän huonosti ja kaikenlainen iloitseminen vähän sellaista epäaitoa jenkkipelleilyä. Jos ankea elämä miellyttää, tämä onkin loistava asenne. Jos turha synkistely ei kuitenkaan ole ihan sinun juttusi, kannattaa antaa mahdollisuus kaikenlaiselle myönteisyydelle. Mitä tapahtuisi, jos yrittäisit (aluksi vaikka väkisin) nähdä haastavatkin asiat myönteisessä valossa?

Jos myönteisyys tuntuu vaikealta, sitä voi lähestyä esimerkiksi seuraavanlaisen harjoituksen avulla:

Listaa paperille muutama asia, joka ei ole aivan hyvin. Muutama asia, joihin olet tyytymätön, jotka voisivat olla paremminkin. Tehtäväsi on keksiä jokaisesta kolme positiivista puolta.

Jos tyytymättömyydenaiheesi on esimerkiksi se, ettei sinulla ole kumppania, mitkä olisivat kolme siitä johdettua myönteistä puolta? Ehkäpä se, että olet vapaa tapaamaan uusia, kiinnostavia ihmisiä niin paljon kuin haluat? Ehkäpä se, ettet joudu ottamaan toisen ihmisen menoja ja aikatauluja jatkuvasti huomioon? Ehkä se, että vältyt vaikeilta parisuhdekeskusteluilta?

Mistä haluaisit olla kiitollinen vuoden kuluttua?

Kiitollisuus on toinen vähän sellainen lässynlää-juttu. Pitäisi olla niin hemmetin kiitollinen kaikesta, koska yhtäkkiä kaikki voi kääntyä huonompaan suuntaan ja sitten kaduttaa kun ei osattukaan olla kiitollisia kaikesta siitä hyvästä mitä oli.

Kiitollisuudessakin on kuitenkin se mielenkiintoinen puoli, että se toimii. Vieläpä todella hyvin. Henkilö, joka osaa tuntea kiitollisuutta elämänsä hyvistä (tai jopa hankalistakin) asioista on siltä osalta varmasti onnellisempi kuin se, joka ottaa samat asiat itsestäänselvyyksinä.

Tällä kertaa ehdotan kuitenkin hieman toisenlaista harjoitusta. On upeaa olla kiitollinen siitä, mitä sinulla jo on. Mutta mistä kaikesta sellaisesta, mitä sinulla ei vielä ole, haluaisit tuntea kiitollisuutta vuoden kuluttua? Olisiko se uusi kumppani, uusi työ, uusi suunta elämässä? Mitä voisit tehdä saadaksesi haluamasi?

Luovu turhasta

Mitä kaikkea turhaa teet elämässäsi? Turhalla tarkoitan tässä tapauksessa kaikkea sitä, mikä maistuu vähän puulta, mutta jossa roikut kiinni tottumuksesta ja tavan vuoksi. Kyseessä voi olla ihmissuhde, joka on “ihan okei”, muttei oikeastaan ole napannut pitkään aikaan. Kyseessä voi olla työ, joka ei oikein innosta. Kyseessä voi olla harrastus, jonka mieluusti vaihtaisit jo toiseen.

Vaihtaminen ei ole välttämättä kivaa eikä helppoa. Vauhtia voi hakea seuraavasta mielikuvaharjoituksesta:

Miltä tuntuisi jatkaa jo nyt puulta maistuvaa suhdetta/työtä/harrastusta/jotain muuta vielä vuoden ajan? Entä viiden? Entä kymmenen? Entä kahdenkymmenen?

Entä mitä kaikkea upeaa voisi tapahtua viidessä/kymmenessä/kahdessakymmenessä vuodessa, jos nyt laitat puulta maistuvan asian vaihtoon?

Aseta konkreettisia tavoitteita

Kohdataan tosiasiat. Valtaosa siitä, mitä toivomme aina vuoden alussa, ei tule toteutumaan. Miksi?

Osittain siksi, ettemme oikeastaan edes yritä. “Olisi kivaa, jos löytäisin tulevana vuonna itselleni kumppanin…” on sävy, jolla useimmat meistä lähestyvät haasteita. “Olisi kiva jos.” Kovin laveaa. Esitetään toivomus ja jäädään odottamaan, josko jotain tapahtuisi.

Jotkut harvat taas voisivat lähestyä esimerkin kaltaista haastetta seuraavasti:

  • He miettisivät, millaisen kumppanin kanssa haluaisivat olla, minkä tyyppisen ihmisen kanssa tulisivat toimeen, mikä heitä kiinnostaa.
  • He pohtisivat, mistä sellaisia voisi löytyä. Pitäisikö heidän käydä enemmän jonkinlaisissa tapahtumissa? Kannattaisiko heidän rekisteröityä juuri tietynlaisille deittisivustoille?
  • He aktivoisivat verkostonsa: Onko heidän elämässään ihmisiä, jotka mahdollisesti tuntisivat jonkun, josta he voisivat kiinnostua?
  • He arvioisivat omaa vetovoimaisuuttaan: Edustavatko he itse sitä, mistä muut voisivat kiinnostua? Voisivatko he hioa esimerkiksi olemustaan jotenkin? Voisiko esimerkiksi puhetaidon kurssi tai uuden harrastuksen aloittaminen tehdä heistä viehättävämpiä?
  • He arvioisivat taitojaan: Löytyykö heiltä tarvittava osaaminen tavoitteensa saavuttamiseksi? Jos tavoitteena olisi löytää kumppani, mutta sosiaalisissa kyvyissä olisi parantamisen varaa tai rohkeutta uusien ihmisten kanssa kommunikoimiseen ei oikein ole, mitä pitäisi tehdä?

Kumpi näistä saavuttaisi tavoitteensa todennäköisemmin? Se, joka vain odottaa, että asiat tapahtuvat vai se, joka konkreettisella toiminnallaan auttaa niitä tapahtumaan?

Tuloksia tuova lähestymistapa ei useinkaan ole helppo tai mukava. Se kuitenkin antaa sinulle todennäköisemmin sen, mitä haluat. Valinta on sinun.

(Visited 864 times, 1 visits today)

0 comments… add one

Leave a Comment