Ota erävoitto ikävistä aamuista!

ota erävoitto ikävistä aamuista

Monille meistä aamut ovat se reilusti piinaavin osa päivästä. Ne kun koostuvat kiireestä, kylmästä, väsymyksestä, siitä ikävästä tunteesta kun kehomme ei ole vielä täysin hereillä, joskus jopa haluttomuudesta kohdata tuleva päivä.

Nämä ovat kuitenkin asioita, joista pystymme tekemään miellyttävämpiä tai halutessamme jopa pääsemään niistä kokonaan eroon.

Mainitsen tosin heti alkuun, etteivät työaamusi muutu seuraavillakaan ohjeilla miksikään unelmahetkiksi, mutta vakuutan, että niistä tulee reilusti nykyistä miellyttävämpiä. (Ja tämä on muuten taas sitä todella itsestäänselvää settiä, jonka tarkoitus on saada ajattelemaan, ei opettaa uutta…)

Kuinka?

1. Valmistele seuraava aamu edellispäivän iltana

Valitse ja silitä seuraavan päivän vaatteet, päätä mitä syöt aamiaiseksi. Tarkista aikataulut. Tarkista onko auto tankattu. Valmista työpäivän lounas. Tee kaikki mahdollinen minkä voit tehdä etukäteen. Vireässä tilassa teet tämän kaiken paremmin, nopeammin ja vähemmän kettuuntuneena kuin aamusekaisena.

Suunnittele halutessasi myös seuraava päiväsi. Mitä kaikkea huomenna on tehtävä? Muista tässä kuitenkin realismi, äläkä buukkaa itsellesi enempää kuin viitsit kuitenkaan tehdä. On äärimmäisen ikävää huomata, ettei ehdikkään tehdä kaikkea mitä suunnitteli.

Yritä suunnitella joka päiväksi jotain sellaista toimintaa, josta oikeasti pidät. Elämä, jossa teemme vain keskinkertaiselta tuntuvia asioita ei ole elämisen arvoista. Elämä on lyhyt. Pidä huoli siitä, että otat siitä mahdollisimman paljon irti. Lopeta säästöliekillä eläminen ja tee joka päivä jotakin, jonka takia kannattaa aamulla herätä.

2. Nuku hyvin ja tarpeeksi

Yllättävää, eikö? Niin itsestäänselvää kuin onkin, hyvin, hyvin monet eivät tätä noudata. Ehkä television katselu illalla venyi, ehkä tuli tehtyä töitä iltamyöhään, ehkä jotain muuta. Useimmat ihmiset tarvitsevat 7-8 tuntia ”normaalia” unta yössä(vähemmän, mikäli osaavat vaikuttaa unensa laatuun).  Vältä piristeitä kuten kahvia ja tupakkaa loppupäivästä. Varmista, ettei makuuhuoneessasi ole liian kylmä tai kuuma. Paras lämpötila nukkumisen kannalta on sopivan viileä,  noin 16-18 astetta. Mitä paremmin nukut, sitä helpompaa herääminenkin on.

3. Herää aiemmin

Herää 10, 15 tai 30 minuuttia aiemmin. Muutama minuutti unta sinne tänne (yöunien yhteydessä) ei vaikuta vireystasoosi melkeinpä millään tavoin. Mitä aiemmin heräät, sitä rennommin voit aamusi viettää. Voit venytellä pidempään, seistä kauemmin suihkussa, nauttia aamupalasta tai mitä ikinä haluatkaan. Tämä neuvo kohtaa aina eniten vastustusta, yleinen luulo kun on, että puoli tuntia aiemmin herääminen tuntuu heräämisen hetkellä jotenkin ratkaisevasti hirveämmältä ja johtaa väsyneempään päivään. Suosittelen kokeilemaan ja toteamaan ihan itse, että näin ei ole. Aivan yhtä hirveältä se herääminen tuntuu puoli tuntia myöhemminkin :)

4. Juo vettä tai mehua

Jätetään sikseen luennot nesteytyksen tärkeydestä ja todetaan vain, että neste vaikuttaa ratkaisevasti vireystilaamme. Mitä enemmän vettä tai mehua juot, sitä virkeämpi olet niin aamulla kuin päivänkin aikana. Kuivumme nukkuessamme, joten on tärkeää palauttaa nestetasapaino kondikseen heti aamusta. Kahvi on toki tehokas tapa herätä, mutta siitä saatava vireystila ei ole ilmaista, lasku tulee aina perästä. Jos masu vain kestää, niin omena on äärettömän paljon parempi herättäjä kuin kahvi, eikä omenalla ole edes haittavaikutuksia.

5.  Muista suihku!

Suihkulla on tutkitusti herättävä vaikutus. Jos haluat oikeasti tehokkaan herätyksen, säädä suihkua välillä viileäksi tai jopa kylmäksi. Äärimmäisen perseestä mutta äärimmäisen tehokasta.

6. Musiikkia!

Energisellä musiikilla on vaikutusta vireyteemme. Kuuntele musiikkia joka saa sinut iloisemmaksi, motivoituneemmaksi ja energisemmäksi.

7. Venyttele!

Paitsi että venyttely pitää kehon kunnossa, se myös herättää. Nukkuessasi aivot osittain halvaannuttavat kehon estääkseen sen ylimääräisen unessa liikehtimisen. Tämä kankeus taas ei poistu heti herätessäsi. Tiedät kyllä miltä aamukankeus tuntuu. Venyttely on sekä hellävarainen että tehokas tapa päästä siitä eroon. 10 minuuttia joka aamu ei kauheasti rokota aikatauluasi ja on jokapäiväinen investointi terveyteesi. Omat niska- ja selkäkipuni katosivat täysin aamuvenyttelyn aloittamisen myötä.

8. Muuta aamu järjestelmälliseksi

Noudata rutiineja ja luo niille haluamasi järjestys. Näin et käytä turhaa aikaa “mitä seuraavaksi?”-miettimiseen (mikäli sinulla on aamuisin muutenkin kiire). Kun kerran olet oppinut rutiinit ja järjestyksen, tiedät aina mitä on tehtävä seuraavaksi ja paljon aikaa siihen suunnilleen kuluu. Pikkuhiljaa myös havaitset, että selviät aamustasi yhä lyhyemmässä ja lyhyemmässä ajassa.

Muista ottaa huomioon vuodenajat. Vaikka kesäaamut alkaisivatkin sujua hyvin, voit kokea kirjaimellisesti ikävän herätyksen talven ollessa ovella. Talvikauden aamuherätykset ovat kesäherätyksiin verrattuna niin uskomatonta piinaa, ettei mitään järkeä. Tämän tietoinen tiedostaminen kuitenkin auttaa edes hiukan. Kun tietää, että aamulla on odotettavissa jotain aivan hirveää, sen jotenkin kestää paremmin.

On totta, että teet mitä tahansa, niin aamut tuskin muuttuvat päivän upeimmiksi hetkiksi, mutta ei niiden myöskään tarvitse olla yhtä piinaavia kuin ne suurimmalla osalla tuntuvat olevan. Jokaisella meistä on halutessamme luonnetta muuttaa tapojamme miellyttävämpään suuntaan. Et voi pakoilla aamuja (joudut kohtaamaan ne lähes päivittäin!), joten on parasta tehdä niistä edes hitusen miellyttävämpiä.

(Visited 435 times, 1 visits today)

3 comments… add one

  • Irmuinen Syy 20, 2011, 12:25 pm

    Aamut on tosiaan jotain niin… Välillä ihmettelen, miten ihmiset jaksaa. Mikä motivoi menemään päivittäin töihin jne.? Ite vihaan aamuja niin paljon, että en edes halua miettiä ja suunnitella niitä etukäteen. Aamulla fiilis on jotenkin arvoton ja kehno, että sen tekeminen ”aamumaiseksi” juuri etukäteen valmistautumalla ja muulla epätavallisella voi ehkä jopa pahentaa sitä oloa, joka syntyy siitä, kun tietää, että nyt on aikainen aamu… Näin voisin kuvitella. Tai sitten keksin vain tekosyitä laiskuudelle ja itseään niskasta kiinni ottamiselle…

    • jevgeni Syy 23, 2011, 7:10 am

      Tuli tässä mieleen, Michail Neill kirjoittaa siitä, kuinka meillä itsellään on valta päättää, miltä erilaiset asiat meistä tuntuvat, valitsemalla ne ajatukset mitä ajatellaan. Tunne nimittäin seuraa ajatusta, eikä suinkaan ulkoista tapahtumaa. Eli valitsemalla ajatuksemme, valitsemme myös tunteemme. Valmentaja Katri Manninen kirjoitti tästä taannoin hyvän tekstin täällä (linkki), suosittelen ehdottomsti katsastamaan tuon. Kyseisen jutun tajuttuani aamunikin (kuten koko elämäni) muuttuivat astetta paremmiksi. Toki tunnen edelleen sitä hirveätä nousemisentuskaa ja halua jäädä köllöttelemään, mutta mitään sen kummempia huonoja fiiliksiä ei enää ole.

      Eli ennen ajattelin aamuista jo valmiiksi että ne on hirveitä, tuskallisia, kylmiä, ahdistavia, väsyneitä, epämotivoivia, epäinnostavia, kaaoottisia, kiireisiä, ankeita, kiukuttavia jne. Ja tunteeni sitten olivatkin sen mukaiset.
      Sen sijaan nykyään ajattelen aamuista (ja aikaisesta ylösnoususta)

      – Upeina hetkinä tehdä hommia unelmieni eteen, ennen kuin suuntaan taas kohti päivän ”velvollisuuksia”.

      – Rauhallisina, hiljaisina hetkinä jolloin kukaan ei kaipaa minua ja saan rauhassa tsekkaila vaikka auringonnousua.

      – Hetkinä, jolloin tiedän, että koko päivä on vielä edessä, kaikkine upeineen mahdollisuuksineen. Että tänään voi tapahtua vielä vaikka mitä siistiä ja kivaa.

      Ja tämän seurauksena fiiliksenikin ovat huomattavasti parempia. Ei ne edelleenkään mun lempparihetkiä oli, se on ihan totta, mutta eivät niin kovin ikäviäkään.

  • Irmuinen Syy 20, 2011, 12:25 pm

    *ottamattomuudelle :D

Leave a Comment