Näin opit olemaan rento ja itsevarma työhaastatteluissa

näin opit olemaan rento ja itsevarma työhaastatteluissa

Eräs ongelma, jonka ihmiset tuovat toistuvasti esiin niin pitämissäni työnhakuvalmennuksissa kuin Rohkeuskoulun luennoillakin, on työhaastattelujännitys.

Haastattelujännitykseen haetaan usein apua erilaisista rohkeus- ja stressinhallintatekniikoista. Kaikenlainen harjoittelu ja itsensä kehittäminen ovat tietysti hyviä asioita. Harva yksittäinen tekniikka tai oivallus kuitenkaan poistaa ongelmaa kokonaan. Esimerkiksi juuri työhaastattelut ovat niin haastavia tilanteita, että täydellisen mielenrauhan saavuttaminen niiden aikana on melkoista idealismia.

On kuitenkin yksi keino, jonka koen olevan monia muita toimivampi ratkaisu haastattelujännityksen eliminoimiseen. Kuten useimmat hyvin toimivat tekniikat, se ei ole nopea, helppo eikä edes kovin mukava keino, mutta toisin kuin useimmat nopeat ja helpot keinot, tämä toimii verrattain hyvin.

Näin eliminoit työhaastattelujännityksen

Miksi oikein jännitämme työhaastatteluja?

Pääosin siksi, että me ihmiset pelkäämme luonnostamme tuntematonta. Tunnemme epävarmuutta ja jännitystä tilanteissa, joita emme koe täysin hallitsevamme. Jännitys syntyy esimerkiksi ajatuksista kuten ”Mitä jos tässä tilanteessa tapahtuu jotain, mistä en selviä kovin hyvin…?”

Mitä tuntemattomampi tilanne meille on, sitä enemmän potentiaalisesti ikäviä muuttujia pelkäämme sen sisältävän. Mitä enemmän tuntemattomia muuttujia, sitä enemmän mahdollisuuksia siihen, että epäonnistumme tilanteessa jotenkin.

Tästä syystä tehokkain tapa vähentää pelkoa ja jännitystä on tehdä tuntemattomasta tilanteesta mahdollisimman tuttu. Mitä paremmin etukäteen tiedät, mitä työhaastattelutilanteessa todennäköisesti tapahtuu, sitä paremmin kykenet siihen varautumaan ja sitä paremmin luottamaan siihen, että se sujuu osaltasi tarpeeksi hyvin.

Kuinka sitten tehdä tuntemattomasta tuttua? Usealla tavalla.

Tilanteeseen voi tutustua esimerkiksi lukemalla siitä ja keskustelemalla siitä. Toimiva keino on myös huolipäiväkirjojen kirjoittaminen. Mitä enemmän kirjoitat itseäsi jännittävästä aiheesta, sitä tutumpi aiheesta tulee ja sitä vähemmän se pelottaa.

Nämä keinot ovat järkeviä, mutta eivät yleensä riittäviä. Pelkkä lukeminen ja kirjoittaminen johtaa helposti perinteisen kirjaviisaiden ongelman äärelle: Teoreettista tietoa löytyy, mutta tosielämän kokemusta ei. Ajatus ”mutta mitä jos en selviä oikeassa tilanteessa?” jää vaivaamaan mieltä.

Tästä syystä ainoa todellinen, oikeasti toimiva keino jännityksen eliminoimiseen on tosielämän kokemuksen kerääminen. Jos haluat vähentää työhaastattelujännitystä, sinun on totuttava työhaastatteluihin. Jos haluat tottua työhaastatteluihin, sinun on käytävä työhaastatteluissa. Tämä kuulostaa itsestäänselvältä, muttei ole. Moni käy työhaastatteluissa vain silloin, kun on aivan pakko. Näin tilanne pysyy harvinaisena ja siten tuntemattomana. Pelko on ja pysyy.

Valtaosa ihmisistä ei käy elämänsä aikana kovin monessa työhaastattelussa. Se on pari-kolme haastattelua, parhaimmillaan ehkä kymmenisen haastattelua (toki poikkeuksiakin on), kunnes jostain tipahtaa jokin työpaikka. Sitten muutaman vuoden kuluttua uutta työpaikkaa hakiessa jännitys on taas palannut, sillä muutamassa haastiksessa käyminen ei vielä riitä siihen, että tilanteesta tulisi sinulle oikeasti ja aidosti tuttu.

Mutta työhaastatteluissa käyminen on ihan hirveetä, emmä halua juosta niissä muutenvaan!”

Totta! Kyllä ne työhaastattelutilanteet ovat usein hyvin ankeita! En todellakaan väitä, että niissä olisi kivaa rampata. Tässä kuitenkin jotain, mikä kannattaa huomioida:

Työhaastatteluissa käyminen on hirveää siksi, ettemme yleensä ole siinä kovin kokeneita ja siten myöskään kovin taitavia ja siten kovin itsevarmoja. Mitä enemmän kokemusta, sitä tottuneempia tilanteessa olemme ja sitä itsevarmemmiksi ja vapautuneemmiksi tunnemme itsemme.

Maailma palkitsee usein ne ihmiset, jotka ovat valmiita kokemaan ja kestämään ankeita tilanteita. Tämä pätee myös muilla oppimisen osa-alueilla: Kun olet valmis kahlaamaan alkuvaikeuksien läpi, alkaa homma pikkuhiljaa sujumaan ja tuntumaan ennen pitkää jopa mukavalta. Siksi suosittelen hankkiutumaan mahdollisimman moneen työhaastatteluun ihan pelkän kokemuksen keräämisen nimissä.

Tässä kannattaa hakeutua myös sellaisiin haastatteluihin, joissa et välttämättä edes tahdo onnistua. Näin pääset oppimaan ja havainnoimaan tilannetta ilman, että jäätävä stressi vie valtaosaa huomiostasi, kuten monesti tapahtuu aidosti tärkeissä haastatteluissa.

Yhteenveto

Jos haluat vähentää työhaastattelujännitystä, teet sen tehokkaimmin työhaastatteluissa käymällä ja niihin totuttautumalla. Kaikenlaiset rohkeus- ja mielenhallintatekniikat, rauhoittumismeditaatiot, mindfulnessit ja muut ovat toki kiva apu jännityksen vähentämiseen, mutta ei niistä ole kilpailemaan tosielämän kokemuksen ja tottumuksen kanssa.

Siispä:

  1. Ota tavaksesi hakea töihin myös sellaisiin paikkoihin, joihin sinulla on todellinen mahdollisuus päästä, mutta joihin et oikeasti edes halua. Näin pääset paitsi harjoittelemaan haastatteluissa käymistä, myös kokemaan haastattelut ”vallankäyttäjän” näkökulmasta. Et olekaan enää se, joka hakee töitä hattu kourassa, vaan se, joka itse päättää, haluaako tänne edes töihin. Tämä totuttaa sinut haastattelutilanteeseen ilman liiallisia paineita.
  2. Käy mahdollisimman monessa haastattelussa. Mitä enemmän kokemusta, sitä enemmän totut tilanteeseen. Mitä tutumpi tilanne on, sitä vähemmän se pelottaa. Mitä vähemmän tilanne pelottaa, sitä itsevarmemmin ja sujuvammin osaat siinä olla.

Rakkaudella,

Jevgeni

Muuta aiheeseen liittyvää:

Lämmin kiitos lukemisesta!

(Visited 288 times, 1 visits today)

0 comments… add one

Leave a Comment