Näin harjoittelet rohkeaksi onnistujaksi: 5 vinkkiä sosiaalisiin taitoihin

Näin harjoittelet rohkeaksi onnistujaksi

Tämän vieraskynäkirjoituksen on kirjoittanut ihmissuhdetaitokouluttaja Karla Nieminen Jäänmurtajat Oy:stä. Hän haluaa kertoa ihmisille, miten elämästä voi nauttia entistä enemmän treenaamalla ihmissuhdetaitoja entistä paremmiksi. Karlan blogi löytyy osoitteesta http://jaanmurtajat.blogspot.com


 

”Onnistumisen kouluttajia tuntuu olevan kahta koulukuntaa. Toiset kannustavat etsimään pieniä onnistumisia, joista pikkuhiljaa päästään suuriin onnistumisiin. Toisten mielestä tie onnistumisiin käy useiden epäonnistumisten kautta. Itse kuulun jälkimmäiseen porukkaan. Esittelen tässä kirjoituksessa joitakin harjoituksia, jotka ovat rohkaisseet minua valtavasti ja auttaneet monia pääsemään lähes kokonaan epäonnistumisen pelosta. Kun on turtunut tappioihin, voi siitä lähtien keskittyä voitoista nauttimiseen.

Mielestäni onnistumisista ja rohkeudesta voi nauttia vasta, kun ei enää pelkää noloutta ja epäonnistumisia. Epäonnistumisia ja noloja hetkiä on niin mahdotonta välttää, että kannattaa tottua niihin ja harjoitella keskittymään olennaiseen tekemiseen jännittämättä. Epäonnistumisen pelosta pääsee kokemukseni mukaan ymmärtämällä pelon turhaksi (harvoin voi tapahtua jotakin oikeasti vaarallista) ja totuttelemalla epäonnistumisen ja nolostumisen tunteisiin.

Aloitetaan helposta yksin tehtävästä harjoituksesta: Pompi sängyllä, juokse ympäri kämppää ja huuda samalla jotakin höpönlöpöä. Elämä on usein outoa ja normeja kannattaa vähän rikkoa erinomaisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Totu siihen, ettei kaikki aina ole tuttua ja turvallista.

Mene yksin leffaan, ravintolaan, konserttiin, tanssitunneille, improkurssille ja karaokeen. Kun voit tehdä nämä kaikki rennosti yksin, ei sinun tarvitse miettiä porukassa koko ajan, teetkö jotain hassusti ja tuijottaako joku. Jos sinun on helppoa tehdä nämä yksin, niin tee niitä mahdollisimman usein ryhmässä. Totu siihen, että ryhmässä kaikki on hidasta ja harvoin saa sitä mitä haluaa.

2609687443_cbb0dd9a97

Olenpa tässä pöydän alla loppuelämäni, niin en enää epäonnistu. Kuva Jason Riedy.

Moikkaile kaikkia iloisesti: tuttuja, puolituttuja, bussikuskeja ja kassoja. Katso heidän silmiinsä (tarkasta vaikka silmien väri) ja älä häpeile ensin moikkaamista. Mitä oikein menetät, jos he eivät moikkaakaan takaisin? Jos taas et tervehdi, voit menettää paljonkin, kun ihmisille ympärilläsi syntyy sinusta hapan kuva. HC-rohkeat moikkaavat hymyillen myös täysin tuntemattomia.

Heitä kohteliaisuuksia kuin ne olisivat ilmaisia ja kysy ohjeita kaikkialla. Vinkki erityisesti suomalaisille: ihmisille on sallitua puhua myös ilman elintärkeää asiaa. Kysy jatkuvasti ohjeita vessaan ja Fredrikinkadulle vaikka tietäisit niiden sijainnin täydellisesti. Kehu kivoja hiuksia, vaatteita, koruja, hymyjä ja kynsiä. On todella vapauttavaa, kun voi avata suunsa missä vain jännittämättä.

4018749742_c2510b63c5

Urheilu on mahtavaa rohkeustreeniä. Välillä kaatuu, välillä hame nousee, välillä saa pallon suuhun ja sitten taas voittaa.

Käy työhaastatteluissa ja treffeillä, vaikka et haluaisikaan työpaikkaa tai suhdetta. Yhdessä haastattelussa ja yksillä treffeillä on ihan normaalia käydä, vaikkei olisikaan täysillä jutussa mukana. Osaat sitten tosipaikan tullen rentoutua (ja voit sitä ennen nauttia uusiin ihmisiin tutustumisesta). Harvoin myös tietää, milloin kohdalla on se oikea työ tai ihminen.

Harjoittelu on helpompaa aloittaa itselle vieraiden ihmisten parissa. Mene siis vaikka ulkomaan matkalle tai matkusta bussilla pari tuntia suuntaan x. Aurinkolaseista voi myös olla apua.

Tsemppiä ja hauskoja hetkiä! Toimiva harjoittelu on usein aluksi hankalaa, mutta se tuottaa myös upeita tuloksia.

Parhain terveisin,

Karla Nieminen (http://jaanmurtajat.blogspot.com)”

(Visited 701 times, 1 visits today)

0 comments… add one

Leave a Comment