Jokainen meistä on markkinoinnin vietävissä – Markkinoi siis itsellesi hyviä asioita

Jokainen meistä on markkinoinnin vietävissä - Markkinoi siis itsellesi hyviä asioita

Markkinointi ja mainonta ei toimi minuun!” on lause, jota kuulen tuon tuostakin. Kaikki se, mitä olen kokenut markkinointitaustaisena liiketalousihmisenä ja kaikki se, mitä olen työssäni psykologian parissa kokenut, puhuu täysin päinvastaista. Markkinointi ja mainonta paitsii toimii lähes jokaiseen meistä, se toimii oikein hyvin.

En suinkaan koe tätä hyvänä asiana. On ennemminkin pelottavaa, millainen vaikutus niillä sadoilla ja tuhansilla päivittäin vastaanottamillamme markkinointiviesteillä on meihin. Tälläkin hetkellä, tässä istuessani ja päätäni kääntämättä, näen edessäni 16 eri yrityksen tuotemerkkiä ja 2 eri yrityksen sloganin.

Eivät nämä kaikki sadat ja tuhannet viestit onneksi käytännössä vaikuta meihin. Valtaosalla lienee todellisuudessa niin vähän vaikutusta, ettei siitä koidu ikinä niin tasan minkäänlaisia seuraamuksia ajattelumme ja käytöksemme saralla. Se, minkä suhteen meidän tulee olla todella tarkkoja, ovat viestit, jotka ovat toistuvia ja ennen kaikkea tulevat luotetuilta tahoilta.

Enkä nyt suinkaan puhu yritysten viestinnästä. Puhun kaikista niistä asioista, ajatuksista ja arvoista, joita me ihmiset markkinoimme jatkuvasti toinen toisillemme!

Me markkinoimme toisillemme jatkuvasti asioita, ajatuksia ja arvoja. Kerromme toisillemme jatkuvasti, mitä mieltä olemme asioista, mitä ja miten ajattelemme mistäkin. Viestimme jatkuvasti arvoistamme, niin sanojen kuin tekojenkin tasolla. Toisinaan vaikutamme muihin ihmisiin todella suorastikin: kerromme, kuinka toisten tulisi meidän mielestämme toimia tai ajatella. Luomme merkityksiä, odotuksia ja paineita. Me vaikutamme jatkuvasti ihmisiin ympärillämme.

Ja tältä vaikuttamiselta emme ole sen enempää suojassa kuin yritystenkään harrastamalta markkinoinnilta ja mainonnalta. Pikemminkin olemme alttiimpia, sillä suhtaudumme huomattavasti vähemmän kriittisemmin luotetuolta tutuiltamme ja ystäviltämme (perheenjäsenistä nyt puhumattakaan!) peräisin olevaan viestintään. Tällä kaikella viestinnällä on jatkuva vaikutus meihin.

On kuitenkin eräs taho, jonka viesteille olemme vielä tätäkin alttiimpia. Taho, jonka tarjoamaa Sanaa me imemme itseemme usein täysin ennakkoluulottomasti.

Se taho olemme me itse. Jokainen meistä on oman elämänsä markkinointipäällikkö. Ei ole ketään, kehen pohjimmiltamme luottaisimme enemmän, kuin itseemme.

Jokaisessa meissä asuu markkinointipäällikkö Minä ja markkinointiassistenttinsa Ego. Tällä meidän jokaisen ikiomalla henkilökohtaisella assistentilla on käytössään valtava määrä keinoja vakuuttaa ja puijata meidät auttaa meitä vakuuttuumaan siitä, miksi jokin itsellemme myymämme ajatus on niin loistava ajatus.

Tässä ei vielä itsessään ole mitään ongelmallista. Ihmisen psyyke on toiminnassaan tehokas ja pääasiassa ajaa asiansa. Ongelmaksi tämä dynamiikka muuttuu silloin, kun markkinointipäällikkömme alkaa tehtailemaan kannaltamme kielteisiä ja haitallisia markkinointiviestejä!

Tämä voi tapahtua monista eri syistä. Ehkäpä altistumme niin suurelle määrälle muilta ihmisiltä tulevaa kyseenalaistamista ja kritiikkiä, että alamme jollain tasolla uskoa sitä ja toistaa sitä kaiunomaisesti. Ehkäpä mokaamme itse niin monia kertoja, että alamme kyseenalaistamaan itse itseämme. Ehkä jotain muuta.

Tuloksena on kuitenkin se, että markkinointipäällikkömme alkaa suoltamaan sarjatulella meidän kannaltamme haitallisia ja vaarallisia markkinointiviestejä:

  • Olet riittämätön!
  • Olet täysi epäonnistuja, sinusta ei tule koskaan mitään!
  • Et ole arvokas!
  • Sinussa on vikaa!
  • Teet huonoja päätöksiä!

Ja monia, monia muita. Markkinointipäällikkömme on tehokas kaveri, kun sille päälle sattuu. Sanomattakin selvää: kun alamme uskomaan hänen tehtailemiaan viestejä, elämämme vaikeutuu ja rajoittuu huomattavasti.

Opeta tuhmaa markkinointipäällikköäsi

Emme onneksi ole täysin markkinointipäällikkömme armoilla. Eikä hän ole suinkaan huono tyyppi. Hänellä vaan lähtee toisinaan juttu lapasesta, kun altistumme valtavalle määrälle kannaltamme kriittistä ja kielteistä, ulkopuolelta tulevaa informaatiota. Muiden ihmisten ikävät sanomiset (”et osaa laulaa!”) ja yritysten syyllistävä viestintä (”Et ole oikeanlainen, jos nämä hienot vaatteet eivät mahdu sinulle…”) laittavat markkinointpäällikömme pasmat sekaisin ja muuttavat hänet kaikukammioksi. Et ole oikeanlainen.

Onneksi meillä on aina mahdollisuus vaikuttaa markkinointipäällikkömme toimintaan. Meillä on joka hetkessä mahdollisuus opettaa hänelle hyviä asioita ja saada hänet toistamaan niitä. Ihminen, jolle hänen oma markkinointipäällikkönsä tehtailee sarjatulella hyviä, voimauttavia ja kannustavia viestejä, on myönteinen ja hyvinvoiva.

Voimme opettaa ja käsitellä markkinointipäällikköämme mm.

  • Ympäröimällä itsemme ihmisillä ja viestinnällä, joka ennemmin tukee, kuin lannistaa meitä.
  • Pommittamalla häntä hyvillä, halutunkaltaisilla viesteillä: kuuntelemalla voimauttavaa musiikkia, lukemalla myönteisiä kirjoja ja altistumalle kaikelle muullekin voimauttavalle informaatiolle.
  • Suomalla enemmän huomiota ja arvoa saamillemme hyville, kuin huonoille viesteille.
  • Opettelemalla näkemään hyviä asioita kaikessa ympärillämme. Usko pois, niitä on valtavasti.
  • Opettelemalla psykologiaa, filosofiaa ja itsetuntemusta. Sisäistä markkinointipäällikköään on helpompi käsitellä, kun ymmärtää hänen toimintaansa.
  • Opettelemalla kyseenalaistamaan myös kaikkein luotetuimmalta taholta eli itseltämme tulevia kielteisiä viestejä. Se, että olet jotain mieltä jostain, ei tarkoita, että se olisi totta. Se, että sinusta tuntuu huonolta ja riittämättömältä, ei tarkoita, että olisit sitä oikeasti.

Ja varmasti monilla muillakin keinoin. Millaisia keinoja sinulla on käytössäsi?

Puolellamme oleva markkinointipäällikkö on valtava voimavara. Valtava voimavara on myös se, kun ympärillämme olevat ihmiset ovat puolellamme. Kun nämä kaksi asiaa saa omassa elämässään hyvälle mallille, on sillä ihan uskomattoman suuri ja voimauttava vaikutus lähes kaikkeen, mitä me teemme. Kun emme joudu jatkuvasti kamppailemaan jollain tasolla itseämme ja muita vastaan, sujuu lähes kaikki paljon helpommin ja vaivattomammin.

Rakkaudella,

Jevgeni

(Visited 71 times, 1 visits today)

0 comments… add one

Leave a Comment