3 vinkkia ujouden vahentamiseen

Koetko olevasi vähän liian ujo? Koska itseäni oma ujouteni vaivasi monta vuotta, haluan jakaa tänään 3 vinkkiä ujouden vähentämiseen!

1. Useimmat ihmiset ovat ujompia, kuin miltä vaikuttavat ulospäin

Hyvin yleinen ujouteen liittyvä kokemus on se, että oman ujoutensa kanssa koetaan olevanyksin. Samalla kun koemme itsemme riittämättömiksi, vaikuttavat muut ihmiset taas olevan jotenkin rohkeampia, sosiaalisesti taitavampia, itsevarmempia ja muutenkin kyvykkäämpiä kuin mitä itse koemme olevamme. Tämä on kuitenkin eräänlainen harhavaikutelma, joka perustuu alla kuvattuun ilmiöön.

Me ihmiset olemme aika hyviä näyttelijöitä. Osaamme vaikuttaa ulospäin hyvin päteviltä, itsevarmoilta ja muutenkin siltä, että meillä on homma hyvin hallussa. Kuitenkin päämme sisällä ja kehoissamme tunnemme kuinka epävarmoja ja sosiaalisesti taitamattomia usein olemme. Ulospäin emme tätä tietenkään mielellämme näytä, koska epävarmuutta ei pidetä kovin hyväksyttävänä eikä varsinkaan ihailtavana ominaisuutena. (Mikä on hämmentävää, ottaen huomioon, että ylivoimainen valtaosa meistä on vähintään hetkittäin hyvinkin epävarmoja!)

Oman ujoutensa hyväksyminen ja itsevarma toiminta helpottuu, kun pitää mielessä, että valtaosa muistakin ihmisistä on verrattain epävarmoja, vaikka se ei näkyisikään ulospäin. Edes kaikkein itsevarmimmat ihmiset eivät ole itsevarmoja kaiken aikaa, vaan heilläkin on suuri määrä epävarmoja hetkiä. Itsekin tunnen hetkittäistä epävarmuutta lähes päivittäin, siitäkin huolimatta, että opetan itsevarmuutta ammatikseni!

Et ole sen huonompi, oudompi, taitamattomampi tai epävarmempi kuin useimmat muutkaan. Ainakin itseäni tämän ajatuksen sisäistäminen auttoi aikoinaan hyvin paljon. Oli ihanaa vapautua edes osasta siitä tunnetta, että olisin jotenkin kaikkia muita huonompi!

2. Ujous perustuu värikkäille mielikuville, jotka harvoin ovat lopulta täysin totta

Seuraava kuvaus saattaa kuulostaa sinusta tutulta:

Aiot tehdä jonkin rohkean peliliikkeen, kuten pyytää ihastustasi ulos tai pyytää pomoltasi palkankorotusta. Olet jo pohtinut moneen kertaan sen, mitä aiot sanoa ja tehdä. Mitä lähemmäs ratkaiseva hetki kuitenkin tulee, sitä vahvemmin tunnet ikävän jännityksen hiipivän sieluusi.

Ajatuksiisi hiipii toinen toistaan kuumottavampia mielikuvia siitä, mitä tulee tapahtumaan, jos oikeasti alat toteuttaa suunnitelmaasi. Ehkäpä ihastuksesi suuntaa sinuun ylenkatsovan katseen ja torjuu sinut brutaalisti, minkä jälkeen puhuu sinusta ikävyyksiä kaikille yhteisille tutuillenne! Ehkäpä pomosi suuttuu pyynnöstäsi ja toteaa, että miten ihmeessä sinun kaltaisesi työntekijä voi edes kuvitella ansaitsevansa palkankorotuksen!

Kun nuo esimerkit lukee kirjoitetussa muodossa, huomaamme tietenkin, että ne ovat hieman älyttömiä ja aivan liiallisen dramaattisia. Tiedät, että tuskin ihastuksesi torjuisi sinua kovinkaan brutaalisti, vaan pikemminkin pehmeästi ja kiltisti, jos siis torjuisi ollenkaan. Tiedät, että vaikka pomosi hylkäisi palkankorotustoiveesi, hän ei tekisi sitä ihan noin rajulla tavalla. Ehkäpä hän ei hylkäisi sitä ollenkaan.

Oikean elämän tilanteissa tätä ei kuitenkaan aina tajua. Kun värikäs ja pelottava mielikuva on kerran uinut ajatuksiimme, sitä voi olla vaikea sulkea pois. Vaikka tietäisimme sen olevan älytön ja turhan dramaattinen, se pelottaa silti. Tuloksena on lamaantuminen ja se, ettemme tule tehneiksi sitä, minkä haluaisimme tehdä. Emme pyydä ihastustamme ulos, emme pyydä palkankorotusta tai emme tee jotakin muuta vastaavaa. Pelko voittaa, me häviämme.

Toinen ujoutta vähentävä vinkki kuuluu näin: Ole tietoinen siitä, että värikkäät mielikuvat ovat pelottavuudestaan huolimatta vain mielikuvia. Ne ovat mielemme tuottamia dramatisointeja siitä, miten tilanne voisi teoriassa mennä, mutta miten se todennäköisimmin ei tule menemään. Kun uskaltaudut toimimaan pelosta huolimatta, huomaat että tilanne sujuukin yleensä ihan siedettävän hyvin.

3. Ujokin ihminen voi olla aktiivinen toimija esimerkiksi kaveriporukassa

Ujona sitä helposti ajattelee, että on itse se porukan hiljainen, syrjäänvetäytyvä ja epäaktiivinen tyyppi. On aina ollut ja tulee aina olemaankin. Muut ihmiset taas ovat niitä jotka ovat äänessä, laittavat asioita tapahtumaan, johtavat muita ja muutenkin pitävät huolen siitä, että hommat pyörivät. Ujona sitä helposti ajattelee, että muut ihmiset laittavat asioita tapahtumaan, koska he ovat jotenkin meitä sopivampia siihen. He ovat ikään kuin rohkeampia, kyvykkäämpiä ja muutenkin jollain epämääräisellä tavalla meitä parempia!

Tämä on onneksi harhaluulo. Todellisuus taas on sitä, että ujollakin henkilöllä on aivan samanlainen kyky olla aktiivinen toimija porukassa kuin porukassa. He eivät kuitenkaan yleensä omaksu tätä aktiivisen toimijan roolia, vaan vapaaehtoisesti luovuttavat kyseisen roolin muille. Muut taas ottavat roolin vastaan, koska hei, jonkunhan se on tehtävä. Jonkun on oltava äänessä ja jonkun on laitettava asioita tapahtumaan. Todellisuudessa muut ihmiset eivät ole välttämättä sen sopivampia siihen kuin ujotkaan ihmiset. Ainoa merkittävä ero heidän välillään on se, että toiset eivät väistä aktiivisen toimijan roolia.

(Tätä ei toki tule ymmärtää siten, että jokaisen pitäisi väenväkisin yrittää olla aktiivinen toimija. Ei tietenkään pidä, varsinkaan jos ei sitä itse halua. Moni ujokin ihminen kuitenkin haluaisi, mutta väistää sitä ujoutensa vuoksi.)

Kokemukseni mukaan me “aktiivisemmat ihmiset” annamme oikein mielellämme tilaa ujommille henkilöille heti, kun he vain jotenkin osoittavat, että haluaisivat ottaa isompaa roolia. Se on yleisesti ottaen hyvinkin mukavaa, kun joku aiemmin vähän hiljaisempi ja vetäytyvämpi henkilö alkaa ottamaan enemmän tilaa keskusteluissa tai ottaa aiempaa enemmän vastuuta esimerkiksi yhteisten menojen sopimisessa. Oman roolin kasvattamista ei tarvitse arastella, sillä olet ujonakin tyyppinä siihen lähtökohtaisesti ihan yhtä sopiva kuin kuka tahansa muukin.

Kolmas vinkki kuuluukin seuraavasti: Mikäli mielit olla jossain porukassa hieman nykyistä aktiivisempi tai näkyvämpi hahmo, kokeile ottaa vähän enemmän roolia. Todennäköisesti huomaat, että tämä uusi roolisi otetaan myös muiden taholta paremmin vastaan, kuin ennakkoon kuvittelit. Ja mitä todennäköisemmin, muut eivät edes huomaa, että roolisi on kasvanut, mikäli toteutat muutoksen pikkuhiljaa!

Lopuksi vielä tiivistetyt 3 vinkkiä ujouden vähentämiseen:

  1. Ujoudesta ei tarvitse tuntea huonommuuden tunnetta, sillä valtaosa ihmisistä on jollain tapaa ujoja, vaikka he eivät sitä näyttäisikään.
  2. Ujous perustuu värikkäille mielikuville, jotka harvoin pitävät lopulta paikkaansa. Vaikka jokin asia pelottaisi, se ei tarkoita, että mitään vaaraa oikeasti olisi.
  3. Mikään ei sanele, että ujon ihmisen tulisi olla hiljainen, vetäytyvä tai epäaktiivinen. Mikäli vain haluat olla muuta, sinulla on siihen lupa. Uusi roolisi otetaan todennäköisesti hyvin vastaan, sillä rohkaistumisesi lisää todennäköisesti muidenkin viihtyvyyttä.

Kiitos lukemisesta! Mikäli aihe kosketti, suosittelen tutustumaan myös Eroon Ujoudesta -kirjaan!

Rakkaudella,

Jevgeni

(3 vinkkiä ujouden vähentämiseen -teksti on julkaistu alunperin 22.06.2016 ja päivitetty 9.4.2021. Lisää samankaltaisia tekstejä löydät arkistosta.)

Mikä fiilis tekstistä jäi?
Sai ajattelemaan!
Sai ajattelemaan!
0
Tykkäsin!
Tykkäsin!
0
En tykännyt!
En tykännyt!
0