Lisää itsevarmuutta helposti: Pienillä muutoksilla dramaattista hyötyä

Ongelma sosiaalisten taitojen ja sosiaalisen itsevarmuuden oppimisessa on se, että se tuntuu usein melko rasittavalta. Itsensä haastaminen esimerkiksi vaikeisiin sosiaalisiin tilanteisiin hakeutumalla on melko ikävän tuntuista hommaa. On ymmärrettävää, että mieluummin väistämme hankalia tilanteita, kuin hakeudumme niihin. Tällä tavoin itsevarmuutemme ja sosiaaliset taitomme eivät kehity. Psykologiassa tätä kutsutaan välttely- ja turvakäyttäytymiseksi. Väistämällä hankalia tilanteita me koemme pysyvämme turvassa. Se on hyvä asia lyhyellä aikavälillä, mutta huono pitkällä – ainakin jos taidoissaan haluaa kehittyä ja siten helpottaa myöhempää elämäänsä!

Tänään katsotaan, kuinka näitä taitojaan voi kehittää ilman, että itseään tarvitsisi jatkuvasti haastaa. Kuinka kehittyä ”helpon kautta”?

Jatka lukemista →

Muiden imussa kohti myönteisempiä elämäntapoja

kohti myönteisempiä elämäntapoja

Suurimpia aiheita itsensä kehittämisessä on erilaisten myönteisinä ja järkevinä pidettyjen elämäntapojen omaksuminen:

– Kuinka urheilla ja liikkua säännöllisemmin?
– Kuinka syödä terveellisemmin?
– Kuinka käyttää rahaa järkevämmin?
– Kuinka käydä toistuvasti ajoissa nukkumaan?
– Kuinka pyörittää arkea tehokkaasti?

Ja niin edelleen ja niin edespäin. Toisilta tällainen myönteisten tapojen omaksuminen tuntuu sujuvan kuin vettä vain, toiset taas epäonnistuvat näiden tapojen luomisessa kerta toisensa jälkeen, vuosi toisensa perään. Ja melko vaikeaahan sellaisten luominen keskimäärin on. Jos se olisi helppoa, ei tämänkään kaltaisille blogeille olisi kovin paljoa tarvetta. Jokainen pärjäisi ilman kaikenmaailman elämäntapavinkkejä. Näin ei kuitenkaan ole, joten jaetaan jälleen kerran eräs toimintatapa, jonka avulla hyödyllisten toimintamallien omaksuminen onnistuu helpommin.

Jatka lukemista →

Sosiaalisen itsevarmuuden oppiminen on järkyttävän helppoa (näin onnistut siinä)

itsevarmuuden oppiminen helposti

”Sosiaalisten taitojen ja sosiaalisen itsevarmuuden oppiminen on järkyttävän helppoa”. Kuinka voin väittää jotain tällaista, kun jokainen pystyy näkemään, että maailmassa on valtavasti ihmisiä, joille juuri tämä on niitä vaikeimpia taitoja? Vielä parempi kysymys voisi olla se, miten kehtaan väittää tällaista, kun itsekin jouduin harjoittelemaan aktiivisesti lähes 10 vuotta, ennen kuin onnistuin tämän taidon oppimisessa. Luulisi oppimisen sujuneen nopeammin, jos se kerta on niin ”järkyttävän helppoa”!

Mutta kyllä se on helppoa. Ainakin silloin, kun oppimisprosessi on rakennettu järkevästi. Valtaosa oppimisen ongelmista juontuvat juuri siitä, että emme useinkaan tee oppimisprosessista itsellemme kovinkaan helppoa, pikemminkin päinvastoin. Hämmentävän asiasta tekee se, että osaamme kyllä yleensä opettaa muita ihmisiä melko taitavasti. Emme vain syystä tai toisesta sovella samoja oppimisen tekniikoita itseemme…

Jatka lukemista →

7 helppoa keinoa, joilla sain niskakipuja vähennetyksi

niskakipujen vähentäminen

Sain ensimmäisen tietokoneeni muistaakseni seitsemänvuotiaana. Olin 11, kun meille tuli netti. Ja se olikin sitten menoa. Liikkuva ja aktiivinen elämäntapa väheni samaa (nopeaa) tahtia, kun tietokoneen ääressä vietetty aika lisääntyi. Parikymppisenä hankin myös ensimmäisen älypuhelimeni. Samoihin aikoihin perustin myös yrityksen, joten pian jo istuinkin koneen ja kännykän ääressä oikeastaan aamusta iltaan.

Ja vaikeaahan sitä on olla istumatta. Kun sekä työt, opiskelu, että mielenkiintoinen vapaa-aika painottuu laitteiden ääressä istumiseen, niin istuttua myös tulee. Kuten arvata saattaa, oli kaiken tämän kykkimisen tuloksena jatkuvasti kipeä niska.

Jatka lukemista →

3 syytä, miksi itsevarmuus on yksi elämän tärkeimmistä taidoista

tärkeä itsevarmuus

Hei!

Hieman yli 10 vuotta sitten aloin opiskelemaan sosiaalista itsevarmuutta. Opettelin aloittamaan keskusteluja, puhumaan ihmisille ja esiintymään. Onnistuinkin pikkuhiljaa kasvamaan ulos sosiaalisissa tilanteissa jännittämisestä. Nämä olivat silloin minulle tärkeitä aiheita, sillä olin äärimmäisen ujo ja epävarma ihminen. Pyrin kovasti siihen, ettei se olisi näkynyt ulospäin, mutta kyllähän se usein näkyi.

Sittemmin olen luonut uraani juuri itsevarmuuden ympärille. Perustin mm. Rohkeuskoulu -nimisen yrityksen, kirjoitin Eroon ujoudesta -kirjan ja rakensin Itsevarmuus -verkkokurssin. Nykyään esiinnyn ammatikseni, vedän itsevarmuuskursseja ja tuotan itsevarmuuteen liittyvää sisältöä. En kuitenkaan ole ollut enää pitkään aikaan kiinnostunut näistä aiheista itseni vuoksi.

Kun aloitin, tarkoituksenani oli oppia itsevarmuutta ennen kaikkea itseni takia. Halusin osata olla sosiaalisesti kyvykäs ja varma. Halusin, että ihmiset pitäisivät minusta ja kelpuuttaisivat minut seuraansa. Kun sitten opin olemaan sitä, kävi se, mitä käy usein, kun saavutamme jonkin tavoitteen: se ei enää tuntunutkaan kovin merkitykselliseltä. Olihan se sinänsä ihan mukavaa olla koko elämän kestäneen ujouden jälkeen sosiaalisesti rohkea, mutta siitä tuli nopeasti melko itsestäänselvää.

Vasta tässä vaiheessa itsevarmuuden koko ilo alkoi pikkuhiljaa paljastumaan minulle. Itsevarmuuden hyödyt olivatkin todellisuudessa paljon hienovaraisempia – mutta myös upeampia – kuin olin etukäteen osannut edes ymmärtää. Se, että itsevarmana osaa pärjätä sosiaalisissa tilanteissa ja kokea olonsa rennoksi, on ihan kiva juttu sekin. Mutta ne todelliset hyödyt ovat jotain ihan muuta. Tänään haluan kirjoittaa sinulle niistä.

Jatka lukemista →

Millaista on moderni maskuliinisuus?

moderni maskuliinisuus

Hei!

Tasa-arvosta ja nykyaikaisista sukupuolirooleista puhutaan jatkuvasti yhä enemmän, mikä on todella hyvä. Naisten asema kehittyykin pikkuhiljaa paremmaksi, vaikka hyvin paljon työtä on vielä tehtävänä. Sen sijaan monilla miehillä tuntuu nyt vuorostaan olevan eri tavoin vaikeampaa kuin ennen.

Puheenaihe, joka ainakin oma työssäni ja erilaisissa kaveripiireissäni nousee usein esiin, tuntuu olevan jonkinlainen miehen roolin hukkuminen. Mitä se ”miehenä oleminen” tai vaikkapa ”maskuliinisuus” tarkoittaa nykypäivänä? Nämä kysymykset tuntuvat vaivaavan ja mietityttävän monia miehiä.

Jatka lukemista →

Kumppani ei näytä tunteitaan – 6 vinkkiä tilanteen korjaamiseen

kumppani ei näytä tunteitaan

Hei!

Valitettavan yleinen tilanne parisuhteissa on se, että suhteen osapuolet viestivät tunteistaan hyvin eri tavoin. Toinen osapuoli esimerkiksi toivoisi paljon enemmän tunteiden osoittamista, toiselle taas riittaa pienempikin määrä. Sain sähköpostilaatikkooni aiheeseen liittyvän kysymyksen, jossa kuvaillaan seuraavaa, myös terapiatyössä usein esiin nousevaa tilannetta:

Jatka lukemista →

Kohti parempia ihmissuhteita: Tunnetarpeiden tunnistaminen

tunnetarpeiden tunnistaminen

Harva asia tuo elämäämme niin paljon hyvää, kuin voimauttavat ja toimivat ihmissuhteet. Mitä parempi meidän on olla kumppaneitemme, ystäviemme, kavereittemme ja perheenjäsentemme kanssa, sitä todennäköisemmin pystymme olemaan onnellisia. Jokainen kuitenkin tietää, että ihmissuhteet ovat usein hankalia. Tänään haluan kirjoittaa eräästä merkittävästä aiheesta, joka vaikuttaa aivan jokaisen ihmissuhteen taustalla. Tämä aihe on tunnetarpeet. Niitä on jokaisella meistä ja niiden ymmärtäminen on hyvin keskeistä, jotta ihmissuhteistaan voisi kehittää toimivampia.

Jatka lukemista →

10 tapaa tehdä sosiaalinen itsemurha (hitaasti, mutta varmasti!)

sosiaalinen itsemurha

Hei!

Tuntuuko koskaan siltä, että elämässä on ihan liikaa mukavia ihmissuhteita ja hyviä ystäviä? Onko rasittavaa, kun kaikki tykkäävät sinusta niin kovasti, että saat jatkuvasti olla rakastavien ihmisten ympäröimänä? Ei hätää! Jos olet väsynyt tulemaan upeasti toimeen muiden ihmisten kanssa, niin voi aina halutessaan tehdä sosiaalisen itsemurhan.

Seuraavan 10 vinkin avulla opit, kuinka muuttua yksinäiseksi ja muutenkin kaikin puolin ei-toivotuksi henkilöksi! Valitettavasti tällaisen sosiaalisen itsemurhan tekeminen ei onnistu ihan hetkessä, vaan se vaatii hieman aikaa ja vaivaa. Näitä vinkkejä seuraamalla voit kuitenkin onnistua siinä hitaasti, mutta varmasti!

Jatka lukemista →

Surun ja menetyksen käsittely (surun kaksoisprosessimalli)

surun käsittely

Surun ja menetyksen käsittely on ihmiselämän tuskaisimpia kokemuksia. Usein se liittyy läheisten ihmisten menetykseen joko kuoleman tai eron kautta, mutta hyvin vahvaa surua voidaan kokea myös esimerkiksi lemmikkieläimen, työn tai vaikkapa asuinpaikan menetyksen yhteydessä. Tänään haluan esitellä erään psykologiasta tutun mallin, joka kuvaa surun käsittelya ja avaa sitä, kuinka käsitellä surua tavalla, joka on siihen liittyvästä tuskasta huolimatta eteenpäin katsova ja ajan myötä elämänilon palauttava.

Jatka lukemista →

Page 1 of 61