9 tapaa herätä ajoissa

9 TAPAA HERÄTÄ AJOISSA

Herääminen, kuinka ihana ja kauhea tunne!

Ihana silloin, kun saa rauhassa heräillä kevätaamussa kuuluvaan linnunlauluun, ikkunasta lankeavien auringonsäteiden lämmittäessä kasvoja. Kauhea silloin, kun marraskuisena aamuna herätyskello ilmoittaa kellon olevan 5:50 ja että on lähdettävä töihin, joissa ei edes viihdy.

Joku ei ehkä tykkää myöhästymisestäsi, joten olisi hyvä herätä ajoissa. Mutta kuten lähes jokainen tietää, on se helpommin sanottu kuin tehty. Heräämistään voi kuitenkin helpottaa muutamilla hyviksi todetuilla keinoilla:

Sijoita herätyskello kauemmaksi sängystä

Tätä temppua olen käyttänyt menestyksekkäästi useamman vuoden. Kun herätyskellon sammuttaakseen on pakko nousta sängystä, on nukkumatin uusiomoikkaaminen vähemmän todennäköistä, kuin jos pitäisit herätyskelloa sängyn vieressä.

Usea herätyskello

Tai mitäpä jos virittäisit illalla pari kolme neljä kelloa ja säätäisit herätyksen samalle hetkelle? Tästä seuraava kakofonia on yleensä niin hirveä, että aamuun saa oikein hyvän adrenaliinilähdön. Terveellinenhän tämä adrenaliinipiikki ei missään tapauksessa ole, mutta sen satunnaiseen hyödyntämiseen tuskin kuolee.

Toinen vaihtoehto on virittää kellot soimaan parin minuutin aikajänteellä toisistaan. Tällöin yhden kellon sammutettuasi et pääse vaipumaan uneen, sillä seuraava kello muistuttaa pian olemassaolostaan.

Erityisherätyskellot

Jos tavallinen herätyskello sammuu liian helposti, saattaa ratkaisu piillä esimerkiksi pakenevassa herätyskellossa. Entä miltä kuulostaisi herätyskello, jonka sammuttaminen vaatii matematiikan laskemista?

Heräämisvalo

Sain Philipsiltä vuosi takaperin arvosteltavaksi tuollaisen heräämisvalon. Ideana on siis se, että herätyskellona toimivaan kirkasvalolamppuun syttyy puolen tunnin aikana yhä kirkkaampi ja kirkkaampi valo, joka totuttaa kehosi pikkuhiljaa tulevaan herätykseen. Näin herääminen on helpompaa, sillä keho on jo valmisteltu siihen. Oman kokemukseni mukaan vehje toimii upeasti. Mikäli vain olen kotona, käytän aina mieluummin heräämisvaloa kuin perinteistä herätyskelloa.

Verhot auki nukkuminen

Samaan logiikkaan nojaa myös verhot auki nukkuminen. Suomessa tämä toki toimii lähinnä vain kesällä: Ikkunasta hipsivä auringonvalo kertoo kehollemme, että pian on aika herätä, jolloin herätyskellon soidessa olemme jo osittain valmiina siihen. Toisaalta valoisassa huoneessa nukkuminen on huono asia unenlaadun kannalta, mistä syystä suosin itse yllämainittua heräämisvaloa.

Heräämissopimus

Jos nukut jonkun kanssa tai omistat kanssasi samoihin aikoihin herääviä ystäviä, mikset tekisi sopimusta? Kun herätyskellosi soi, kumppanisi varmistaa ettet sorru pötköttelyyn vaan häivyt sängystä kipinkapin. Joskus vuonna 2011 kokeilin myös tätä kaveriversiota: Samoihin aikoihin heräävän ystäväni kanssa soitettiin toiselle heti heräämisen jälkeen puhelu ja varmistettiin, että toinen on jo aamuaskareissaan.

Älä neuvottele

Olen huomannut itsessäni tällaisen ikävän tavan neuvotella sopivammasta heräämisajankohdasta. Kello soi, herääminen ei huvita, joten käyn itseni kanssa vuoropuhelun: Mitäpä jos heräisin 10 min myöhemmin, eihän siitä mitään ikävää seuraa, eihän?

Ja kuten arvata saattaa, onnistun vakuuttamaan itseni siitä että ei, ei seuraa. Vaikka seuraisikin. Nykyään tällaisen neuvottelun alkamisen havaittuani totean kuitenkin vain itselleni että EI NEUVOTELLA ja pakotan itseni ylös. Tiedän, että neuvottelu johtaisi vain sortumiseen.

Kuka kärsii siitä, että jään nukkumaan?

Toisinaan esitän itselleni tämän kysymyksen. Jos ainoa seuraus nukkumaan jäämisestä on se, että missaan puolikkaan jostain turhasta tradenomioppitunnista, voin aivan hyvin jäädäkin sänkyyn. Jos taas tiedän, että olen esimerkiksi sopinut tapaamisen ja myöhästymiseni sotkee toisen suunnitelmat, nousen kovinkin vikkelään.

Tarpeeksi nukkuminen!

Niin. Tarpeeksi nukkuminen. Kaikkia näitä heräämiskeskusteluja lueskellessa ihmettelen aina, miksi puhumme siitä, kuinka saada itsensä väkisin revittyä ylös unesta, kun järkevämpää olisi kysyä, kuinka saada itsensä nukkumaan aiemmin. Kun olet saanut tarpeeksi unta, et joudu kamppailemaan heräämisen kanssa niin hemmetin kovasti. Tämä on tietysti jo aivan oma, laaja aiheensa ja se jääkööt nyt pois, mutta netistä löydät kyllä hurjat määrät materiaalia myös siitä, miten sitä unta oikein saisi tarpeeksi.

Muuten, muutama sana torkuttamisesta. Torkuttamisesta on tutkimusten mukaan hyötyä vain kerran. Useamman kerran torkuttaminen helpottaa heräämistä vain, koska olet silloin saanut enemmän unta. Tällöin tosin järkevämpää olisi nukkua ne unet kunnolla putkeen, ja siten maksimoida syvän unen määrä.

Miksi lopulta välttelemme heräämistä? Koska se tuntuu hemmetin ikävältä. Välttelemme fyysistä pahaa oloa ja sitä seuraavaa pahaa mieltä. Fyysinen paha olo ja paha mieli kestää kuitenkin vain häviävän pienen hetken (Mikäli siis saat tarpeeksi unta). On hyvinkin mahdollista, että esimerkiksi hätäisestä aamusta tai myöhästymisestä seuraa huomattavasti enemmän pahaa mieltä, kuin aamupöhnäisyyden sietämisestä.

Lopulta kyse on luonteenlujuudesta. Valitsetko ihanan lämpöisen sängyn vai kylmän todellisuuden välillä? Olen hieman väärä ihminen puhumaan tästä, sillä minulle herääminen ei ole koskaan ollut mitenkään hirvittävän vaikeaa. Ikävää toki, muttei mahdotonta. Tästä syystä minun on vaikeaa uskoa näitä “mä en vaan PYSTYNYT heräämään”-stooreja. Nykyisin tällaisen kuullessani tykkään kysyä:

Olisitko herännyt, jos sinulle olisi siitä hyvästä annettu kymppitonni?

Vastaus aina on kummasti että joo, olisinhan minä. Oletan, että tämä tarkoittaa, ettei herääminen olisikaan ollut fyysisesti mahdotonta, mutta nukkuminen nyt vain sattui kiinnostamaan enemmän kuin herääminen. Tässä ei ole sinänsä mitään väärää. Jos haluaa nukkua, saa nukkua. Sellainen harmittaa lähinnä niissä tilanteissa, joissa unikeon mieliteosta joutuvat kärsimään myös muut. Muita arvostava ihminen ei välttämättä jää siis nukkumaan.

Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole syyllistää. Herääminen ON toisinaan hemmetin vaikeaa ja ikävää. Oikeilla työkaluilla ja asenteella siitä tulee kuitenkin jos ei mukavaa, niin ainakin jotenkuten siedettävää. Toivon sinulle siis menestystä tuleviin heräämisiin! Älä jää sänkyyn, maailma on upea ja odottaa sinua!

Rakkaudella,

Jevgeni

(Visited 6 191 times, 15 visits today)

0 comments… add one

Leave a Comment