kuinka herätä aiemmin

Kuinka herätä aiemmin? Kuinka varmistaa se, että itsensä saa hilattua ylös sängystä, vaikka uni ymmärrettävästi vielä maittaisi? Olen listannut tässä blogissa syitä, miksi aikaisemmin herääminen voi olla toisinaan ihan mukavakin juttu. On kuitenkin helppoa sanoa “herää aiemmin”, mutta sen tekeminen onkin ihan eri juttu.

En ole itse mikään aikaisin heräämisen ystävä, vaan tykkään nukkua, ihan kuten useimmat meistä. Olen kuitenkin oppinut ihan hyväksi herääjäksi. Tässä tekstissä listaan lyhyesti ne keinot, joita käytän jatkuvasti tai ainakin toisinaan. En väitä, että herääminen muuttuisi näidenkään avulla kovin mukavaksi, mutta jos ei mukavaksi, niin ainakin sellaiseksi, että se onnistuu.

Kuinka herätä aiemmin – 8 vinkkiä

1. Tarpeeksi hyvä syy herätä

Tärkeimpänä heräämistä tukevana asiana pidän motivaatiota. Jos ei ole syytä herätä aikaisin, niin miksi herätäkään? Silloin on parempi jatkaa uniaan ja nautiskella. Aikaisin herääminen ei tule todennäköisesti koskaan olemaan erityisen miellyttävää, joten ilman hyvää syytä siitä tuskin saa tehtyä itselleen helpompaa.

Osalle motivaatio löytyy ulkoisista asioista, kuten siitä, että jos töihin ei ilmesty ajoissa, niin pian sinne ei tarvitse ilmestyä enää ollenkaan. Osa taas löytää heräämiselleen jonkin sisäisen motivaation. Itse voisin nukkua pitkäänkin, sillä olen yrittäjä ja työskentelen kotoani käsin. Herään kuitenkin aikaisin, koska olen motivoitunut olemaan hyvä työssäni ja haluan käyttää aamutunnit hyödyksi.

2.  Usean herätyskellon käyttäminen

Ennen tärkeitä menoja minun on välillä vaikeaa luottaa herätyskellooni ja siksi viritän niitä varmuuden vuoksi kaksi. Toiset ihmiset käyttävät samaa tekniikkaa siksi, että heillä on tapana tokkuraisina sammuttaa yksi herätyskello ja jatkaa nukkumista. Kun kelloja on soimassa useampi, on todennäköistä, että niitä ei “vahingossa” saa laitettu pois päältä.

3. Pidä unirytmi tasaisena

Kehoamme säätelevät erilaiset biologiset rytmit. Niitä on muutamia erilaisia, joista tutuin, myös tähän aiheeseen liittyvä rytmi tunnetaan sirkadiaanisena rytminä. Suomeksi sitä kutsutaan myös ihan vain vuorokausirytmiksi tai sisäiseksi kelloksi. Moni ihminen kokee, että rutiinien mukaan eläminen, eli tässä tapauksessa herääminen ja nukkumaan meneminen aina samoihin aikoihin helpottaa molempia toimintoja. Ajatus tässä on se, että keho ikään kuin tottuu nukahtamaan ja heräämään helpommin. En mene takuuseen siitä, kuinka tieteellinen ilmiö tämä on, mutta kokemuksen tasolla ja puheiden perusteella moni tuntuu kokevan tämän hyödylliseksi.

4. Käytä piristeitä ja päihteitä harkiten

Älkää pitäkö minua ilonpilaajana. Kuten useimmat ihmiset, minäkin tykkään laittaa kehooni kaikenlaista, mikä sinne ei välttämättä kuuluisi. Kahvi, alkoholi, nikotiini ja vastaavat asiat mukaanlukien. En kuitenkaan välttämättä tekisi sitä, jos minulla olisi ongelmia nukahtamisen tai heräämisen kanssa. Vierailla aineilla on yllättävänkin helppoa sotkea kehomme “luonnollista” toimintaa sekä edellisessä kohdassa mainittuja biologisia rytmejä, millä voi olla vaikutusta myös heräämisen helppouteen. Kaikki ihmiset eivät ole näille ihan yhtä herkkiä, mutta erityisesti aineisiin vahvasti reagoivien henkilöiden kannattaa olla näiden kanssa tarkkana.

Toisaalta kuten jokainen suomalainen tietää, voi piristeillä olla paikkansa myös heräämisen helpottamisessa. Kunnon kulho todella äkäistä kaffetta tai aamutupakka voivat nekin herättää mukavasti. Itse kiskon aamuisin parikin kuppia mustaa, mutta loppupäivästä en kahvia enää juo, jotta se ei vahingossakaan vaikuttaisi nukahtamiseeni ja sitä kautta heräämiseeni.

5. Kokeile heräämisvaloa eli “auringonnousulamppua”

Sain tämän blogini johdosta aikoinaan Philipsiltä tällaisen heräämisvalon (halusivat, että teen siitä arvostelun). Odotin valon olevan vähän turhake, mutta kyllä tuo vaan on edelleenkin käytössä, eli hyödyllinen vempele on ollut! Tämä on siis sellainen laite, joka kirkastuu herätysajan lähestyessä ja lisääntyvän valotason avulla ikään kuin valmistelee kehoa heräämiseen. Kun on aika herätä, alkaa se soittamaan myös linnunlaulua, veden solinaa tai vastaavia luontoääniä. Mitä herätyskelloihin tulee, niin tämä on sieltä mukavimmasta päästä!

6. Jätä verhot auki yöksi

Tämä on vähän hankala vinkki, sillä valoisassa huoneessa nukkuminen voi huonontaa unemme laatua. Toisaalta aamulla on helpompaa herätä, kun ympärillämme on valoisaa, sillä kehomme reagoivat luonnostaan valon lisääntymiseen. Tämän vinkin logiikka on siis pitkälti sama kuin millä edellisessä kohdassa mainittu heräämisvalokin toimii.

7. Sijoita herätyskello tarpeeksi kauas sängystäsi & poistu makuuhuoneesta heti herättyäsi

Tämä vinkki on tietenkin jälleen heille, jotka laittavat kellonsa pois päältä tai torkuttavat sitä liikaa. Kun kello on kauempana sängystä, vaatii siihen käsiksi pääseminen sängystä nousemisen, mikä nostaa myös todennäköisyyksiä, että et jatka heti nukkumistasi.

Vielä parempi on, jos heti heräämisen jälkeen poistut kokonaan makuuhuoneestasi, sillä lämpimän sängyn vetovoima on vahva! Mitä kauemmas siitä pääset heräämisesi ensi metreillä, sitä pienempi on todennäköisyytesi päätyä takaisin sängyn ihanaan syleilyyn. Myös sängyn petääminen heti heräämisen jälkeen auttaa tässä.

8. Tottumus helpottaa tässäkin

Lohduttava ajatus on se, että tottumuksen ja ajan myötä aikaisin heräämisestä tuntuu tulevan helpompaa. Ei se vieläkään varsinaisesti mukavaa ole, mutta en läpikäy sen vuoksi enää samanlaisia kärsimyksiä kuin silloin, kun aloin tätä harrastamaan. Ilmeisesti keho ja mieli ovat jotenkin tottuneet siihen, että aamuihin nyt vaan kuuluu herätä, enkä joudu enää sängystä nousemisen yhteydessä ikään kuin “neuvottelemaan itseni kanssa” siitä, voisinko sittenkin jatkaa uniani.

Rakkaudella,

Jevgeni

(Teksti “Kuinka herätä aiemmin – 8 vinkkiä” on julkaistu 13.10.2011 ja sitä on päivitetty 13.6.2021. Lisää vastaavia tekstejä löytyy blogin arkistosta ja videoita videoarkistosta. Kiitos, mukavia luku- ja katseluhetkiä!)

Mikä fiilis tekstistä jäi?
Sai ajattelemaan!
Sai ajattelemaan!
0
Tykkäsin!
Tykkäsin!
0
En tykännyt!
En tykännyt!
0