läsnäolo

Läsnäolo on aihe, josta nykyään puhutaan paljon. Moni kamppailee kaoottisen arjen ja kiireen kanssa ja läsnäolemisen opettelusta toivotaan apua tähän kiireeseen ja kaaokseen.

Samaistun tähän jossain määrin itsekin. En nauti kiireestä enkä hähmäisestä arjesta ja siksi olen itsekin kokeillut erilaisia “läsnäolemisen keinoja”. Jotkut niistä ovat olleet hyödyllisiä, jotkat taas tuntuneet melko huuhaalta. Tässä tekstissä jaan kokemukseni tekniikasta, joka on oikeastikin osoittautunut toimivaksi.

(Tässä myös toinen mukava läsnäoloharjoitus)

Läsnäolo ja käveleminen – Tehokas ja rauhoittava yhdistelmä!

Mitä on läsnäolokävely ja mitä hyötyä siitä on?

Läsnäolokävelyllä tarkoitan lähtemistä sellaiselle kävelylenkille, jonka aikana irroitan mieleni työasioista, huolista, murheista, menneisyydestä ja tulevaisuudesta ja ajattelen ainoastaan niitä ajatuksia, jotka tulevat mieleeni, kun kiinnitän huomioni ympäristööni.

Tämä saattaa tuntua aluksi aika vaikealta, sillä olemme tottuneita pyörittämään päässämme tuhatta asiaa samaan aikaan. Siksi läsnäoloon pyrkiminen toteutetaan kävelemisen avulla. Kävellessämme kohtaamamme ympäristö tarjoaa mielellemme tarpeeksi ärsykkeitä, joilla viihdyttää itseään niin, ettemme luisu ajattelemaan kaikkia arkeemme liittyviä, ikäviä ja kaaoottisia asioita.

Ärsykkeillä tarkoitan kaikkea näkemäämme ja kuulemaamme, eli ympäristön yksityiskohtia kuten asioita, ihmisiä, muotoja, värejä, ääniä ja niin edelleen. Keskittymällä näihin ärsykkeisiin annamme mielellemme muuta tehtävää kuin niiden ikävien juttujen ajattelu.

Tämä toimii siksi, että ihmisen huomiokykyä ei voi tehokkaasti jakaa useamman asian kesken. Kun keskitymme yhteen asiaan, emme voi tehokkaasti keskittyä johonkin toiseen. Kun täytämme mielemme ympäristössä näkemillämme ja kuulemillamme virikkeillä, emme pysty samaan aikaa tehokkaasti ajattelemaan arkisia huoliamme.

Kuten missä tahansa asiassa, tässäkin harjoitus tekee mestarin. Aluksi huomaat kykeneväsi keskittymään ympäristöösi ehkä yhden tai kahden ajatuksen verran kerrallaan, mutta harjoittelun myötä opit lepuuttamaan mieltäsi tällä tavoin pidempiäkin aikoja.

Mitä hyötyä tästä kaikesta on?

Suurin hyöty lienee se, että tämä “läsnäolo” tarjoaa meille pienen lepotauon ikävien asioiden ajattelusta. Pystymme näkemään, että stressi ja kaaottisuus ei ole mikään mielen perustila. Pikemminkin se on poikkeustila, jonka aiheutamme itsellemme pelottavilla ja huolestuneilla ajatuksilla. Siirtämällä mielemme pois näistä ajatuksista huomaamme melko nopeasti tuntevamme vähemmän stressiä. Tätä voisi verrata siihen, että hellan levy jäähtyy, kun laittaa lämmön pois päältä.

Toinen merkittävä hyöty on se, että opimme siirtämään huomiotamme samalla tavalla muissakin tilanteissa. Mikäli jossain vaiheessa huomaa stressaavansa ja hätäilevänsä turhan paljon, voi siirtää huomiotaan pois stressiä luovista ajatuksista ja suunnata ne johonkin rauhoittavampaan.

Lisäksi tälläisten juttujen myötä oppii huomaamaan kaikenlaisia mukavia asioita ympäristöstään, joihin ei yleensä kaiken kiireen keskellä tule kiinnittäneeksi huomiota. Milloin olet esimerkiksi viimeisen kerran pysähtynyt kuuntelemaan linnunlaulua ihan ajatuksen kanssa?

Eikä siitä itse kävelystäkään mitään haittaa suoranaisesti ole. Hyötyliikuntaahan sekin on.

Rakkaudella,

Jevgeni

(Läsnäolokävely -teksti on alunperin ilmestynyt