Haluatko nostaa kykyäsi oppia ja kehittyä oppijana pitkällä aikavälillä? Tehosta oppimista seuraavan kielenkäyttöön ja oppimistehtävien hahmottamiseen liittyvän tekniikan avulla:
Viittaamme usein puheessamme opiskeluun sanalla ”opiskelu”. Kaikki opiskelu on opiskelua, riippumatta siitä, onko kulloinkin käsillä oleva asia esim.
- Kevyttä lukemista
- Raskasta lukemista
- Kertaamista
- Laskemista
- Luennon kuuntelua
- Uuden konseptin ymmärtämistä
- Uuden konseptin mieleen painamista
- Nopeusharjoittelua, mieleenpalautusharjoituksia, luetunymmärtämisharjoituksia ym.
- Jotain muuta
Tämän kaiken niputtaminen opiskelun alle on yli-yksinkertaistavaa ja ongelmallista, sillä tällöin meiltä voi jäädä huomiotta opiskelun lähestymistapoihin liittyviä nyansseja, joista voisi olla hyötyä.
Esimerkiksi: Kuvitellaan, että päivän ohjelmassani on muutama tunti opiskelua. Tarkemmin ottaen laskemista.
Koen laskemisen hyvin kuluttavaksi ja raskaaksi. Olen huomannut, että jaksan keskittyä laskemiseen paremmin silloin, kun olen syönyt kunnolla ja harrastanut päivän aikana kunnon liikuntaa. Jotenkin se tuntuu lisäävän keskittymiskykyäni.
Sen sijaan esimerkiksi tekstien lukemisen koen hyvin miellyttävänä ja kevyenä puuhana, kuten myös esimerkiksi kirjoittamisen. Niitä jaksan tehdä hyvin myös heikommassa hapessa ollessani.
Jos ohjelmassani on epämääräisesti ”opiskelua”, voi siihen oikealla tavoin valmistautuminenkin olla epämääräistä. Jos taas jo ennakkoon tiedän luvassa olevan laskemista, varaudun siihen todennäköisemmin myös paremmin ennakkoon. Tavallaan todella itsestäänselvää, mutta yllättävän usein tällaisia itsestäänselviäkään asioita ei tajua tai viitsi ottaa huomioon.
Tarkat sanat auttavan ongelmakohtien tunnistamisessa
Välillä on päiviä, jolloin ”opiskelu” sujuu kuin vettä vain, välillä samainen ”opiskelu” taas tuntuu uskomattoman raskaalta ja ahdistavalta. Miksiköhän?
Kyse voi olla ja usein onkin ihan tavallisista arkisyistä. Ehkä on nälkä, ehkä on väsynyt.
Toisaalta kyse voi olla siitä, että tietyt opiskeluun liittyvät toiminnot ovat meille vaikeampia kuin toiset. Tämäkin on ilmiselvää, mutta tästä tulee seurata kysymys:
Miksi näin on? Miksi esimerkiksi luettujen asioiden tietoinen ”mieleen painaminen” tuntuu raskaammalta kuin pelkkä niiden lukeminen?
Ja tästä tulee seurata vielä oleellisempi jatkokysymys: miten siitä saisi helpompaa ja/tai tehokkaampaa?
Miten saisin tehtyä asioiden mieleen painamisesta kevyempää, mukavampaa, nopeampaa ja tehokkaampaa? Olisiko opiskelutekniikoissani hiottavaa juuri tässä asiassa? Vai tulenko käyttäneeksi jotain suosimaani muistitekniikkaa niin harvoin, että siitä ei ole muodostunut helppoa rutiinia? Auttaisiko tehostettu harjoittelu juuri tässä asiassa? Tunnenko tarpeeksi hyvin teoriaa tämän oppimisen osa-alueen ympäriltä? Tiedänkö, mitä tiede (tässä tapauksessa kognitiivinen psykologia) sanoo tästä aiheesta?
Tunnistamalla tällä tavoin oman oppimisemme ongelmakohtia, pystymme panostamaan niiden ratkaisemiseen. Jos opiskelua ajattelee epämääräisenä möykkynä nimeltä ”opiskelu”, on sen haasteiden ratkaisu vaikeampaa kuin jos ratkaisuja etsii esim. tehokkaampiin muistitekniikoihin, nopeaan kokonaisuuksien omaksumiseen tai luetun tehokkaaseen ymmärtämiseen.
Mitkä oppimisen osa-alueet ovat sinulle erityisen haastavia? Saisiko niitä jotenkin tehostettua?
Hiustenhalkomista vai ei?
Kun kirjoitan tätä, tulee itselleni tunne, että tässä kaikessa on tietty hiusten halkomisen maku. Luulisi, että esimerkiksi kova vaivannäkö painaa pitkällä aikavälillä enemmän, kuin vaikkapa sen mietiskely, mitä sanoja opiskeluissaan käyttää.
Näin uskonkin olevan. Koen kuitenkin, että myös tällaisilla tekniikoilla on paikkansa esimerkiksi silloin, kun haluaa parantaa suoriutumistaan myös syvemmällä tasolla. Tämä voi olla ajankohtaista, jos esimerkiksi luet täysillä pääsykokeisiin, joissa kilpailet rajallisesta määrästä opiskelupaikkoja muita hakijoita vastaan, jotka hekin antavat kaikkensa päihittääkseen vuorostaan sinut.
Rakkaudella,
Jevgeni
PS. Lisää oppimistaitoihin liittyvää materiaalia löytyy tekstiluettelon kohdan ”Opiskelu ja opiskelijaelämä” alta!